EPN-V2

MBIB4000 Research Methods and Theory of Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale problemstillinger i den individuelle arbeidsretten som omfatter rettsregler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, oppsigelse og avskjed, og
  • den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister.

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere et arbeidsrettslig problem, finne relevante kilder og løse praktiske rettsspørsmål ut fra kildene.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, og
  • strukturere fagstoff.

Required preliminary courses

Emnet gjennomføres som 3 samlinger à to dager, og baseres på studentaktive læringsformer som oppgaveløsning, seminarundervisning, muntlig presentasjon og gruppearbeid.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Ett skriftlig individuelt arbeidskrav på maksimum 4 sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 2 dager (48 timer). Samme oppgavetekst blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal ha et omfang på maks 8 sider / 18 400 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  1. The students must complete a group assignment relating to a quality evaluation of library and information science research projects. There will be 3-6 students in each group. Supervision is given by other students (peer-to-peer learning), meaning that two groups give each other feedback. The groups will subsequently submit a written assignment of four pages.
  2. Another coursework requirement is that the students present their individual research project (see form of assessment) orally during the fourth session and that they act as opponents for each other. Additional supervision is provided by a lecturer during this presentation. No other kind of supervision is offered. .

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.

In the event of sickness absence, the first coursework requirement will be approved as long as the student participates in the written assignment. In the event of sickness absence during the fourth session, the responsibility of acting as opponent is observed by the students in question communicating directly outside of the sessions and conveying the communication to the lecturer. The lecturer will not provide supervision outside of the sessions.

Assessment

The form of assessment is an individual written assignment (10-12 pages), where the student must develop an independent research project. Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5. The assignment must be viewed as a preparatory exercise for the master's thesis, and will be presented in more detail during the first session.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the assignment/portfolio for assessment

Permitted exam materials and equipment

Før eksamen kan avlegges må emne YLBA1000 være bestått.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
  • kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv, og kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for profesjons- og yrkesfaget

Ferdighet

Studenten:

  • kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
  • kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen
  • kan levere dokumentasjon i henhold til gjeldende regler for profesjons- og yrkesfaget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere ulike særtrekk for yrkene i programområdet og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
  • kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng

Examiners

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Course contact person

Målgruppe

Målgruppen er ansatte i AAFs medlemsforetak.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ved vurdering av realkompetanse gjelder retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.