EPN-V2

MBH5901 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagekunnskap.

Required preliminary courses

Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
  • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
  • kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
  • kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
  • kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
  • kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
  • kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.

Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).

Course requirements

​1- Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.

2- Det arrangeres to skriveseminar i løpet av emnet. Det er krav om 50% tilstedeværelse på seminarene.

3- Det arrangeres et sluttseminar med krav om tilstedeværelse/fremlegg av masteroppgaven for andre studenter og lærere.

Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.

Assessment

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne 2 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap i barnetrinnets matematikk
  • har dybdekunnskap om temaene rasjonale tall, algebra og funksjoner som elevene arbeider med på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om rasjonale tall, algebra og funksjoner for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse