Programplaner og emneplaner - Student
MBH5900 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 45.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagekunnskap.
Required preliminary courses
Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
- kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
- kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
- kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
- kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
- kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig¿
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
- kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold
Content
Alle hjelpemidler er tillatt til masteroppgaven.
Teaching and learning methods
Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.
Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.
Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).
Studentene inviteres til å presentere masteroppgaven på et åpent seminar på institutt for barnehagelærerutdanning.
Course requirements
Se opptakskrav i programplanen. For å kunne levere masteroppgave til avsluttende vurdering, må de øvrige tre emnene være bestått.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
- har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
- har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
- kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
Permitted exam materials and equipment
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Grading scale
Studenten skal gi en seminarpresentasjon av masteroppgaven basert på en prosjektbeskrivelse i løpet av tredje semester. I de særlige tilfeller at studenter har søkt om og fått forlenget frist for innlevering av masteroppgave, må disse likevel så vidt mulig presentere sitt prosjekt i tredje eller fjerde semester.
Studenten må delta på de tre prosjektseminarene som blir arrangert i tredje semester, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Examiners
Eksamen i emnet er:
En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på ca. 100 sider, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
For studenter som tar Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på motsatt målform som essayet i fordypningen (eksamensdel 1), se emneplanen for denne fagfordypningen.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny/utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.