EPN-V2

MBH4360 Kindergarten for a Sustainable Future Course description

Course name in Norwegian
Barnehagen for en bærekraftig fremtid
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om bærekraftig utvikling, herunder historisk bakgrunn og økologiske, sosiale og økonomiske sammenhenger og utfordringer
  • har fordypet kunnskap om natur- og klimakrisen og de innvirkninger disse har på natur og samfunn
  • har inngående kunnskap om pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og gjennomføre tverrfaglige prosjekter i barnehage knyttet til temaet bærekraftig utvikling som
  • kan gi barn konstruktivt håp i møte med fremtida kan lede og veilede personalet i endrings- og utviklingsprosesser knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling
  • kan bidra til at barnehagens praksis blir mer bærekraftig

Generell kompetanse

  • kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere over tematikk knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan formidle aktuelt fagstoff og debatt og veilede personalet i barnehagen om bærekraftig utvikling

Content

Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.

Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer

  • Bærekraftdidaktikk
  • Antropocen
  • Bærekraftig utvikling i storbyen
  • Sanseopplevelser
  • Forbruk
  • Bærekraftige praksiser

Teaching and learning methods

Undervisningen er samlingsbasert. Samlingene er tematiske og foregår på ulike steder slik som campus og gjennom ekskursjoner. Undervisningsformene er basert på forskjellige pedagogiske arbeidsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid og prosjektarbeid knyttet til pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen. Det forutsettes at studentene er aktive og arbeider med prosjekt i og mellom samlingene. Studentene vil knyttes til barnehager der de kan drive prosjekt.

Course requirements

Se programplanen.

Assessment

Emnet har fokus på grunnleggende tekstbasert programmering og dokumentasjon, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med tekstbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Tekstbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
  • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes at regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.