EPN-V2

MBH4340 Research and development in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Forsknings- og utviklingsarbeid
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/¿ 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Learning outcomes

Gradert skala A-F

Content

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Forskningsdesign
  • Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
  • Forskningsetikk
  • Forskerroller
  • Rammevilkår for FoU-arbeid
  • Digitalisering av forskningsprosesser
  • Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
  • Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
  • Barnehagen som felles FoU-arena
  • FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
  • Formidling og anvendelse av FoU-arbeid

Teaching and learning methods

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.;

Course requirements

Emnet er delt inn følgende to hovedtema.;

;

Transnasjonalt kunnskapsliv (tema 1);

  • Mobilitet, migrasjon og utdanning;
  • Flerspråklighet, mangespråklighet og transspråking (Plurilingualism, multilinguslism and translanguaging);
  • Deltakelse på internasjonale arenaer;
  • Internasjonalisering i eget læringsmiljø ;
  • Realkompetanse;
  • Kulturforskjeller i motivasjon - kultursjokk   ;
  • Endring - første- og andre ordens læring;
  • Transformativ læring;
  • Dannelse og myndige medborgere;

;

Kultursensitiv pedagogikk (tema 2);;

  • Bindingskrefter i livslang læring;
  • Aktivt lyttende veiledning;
  • Krysskulturell veiledning og formidling;
  • Metodisk kulturrelativisme;
  • Vide kontekster for kunnskap;
  • Negative skoleerfaringer og utdanningsrelaterte skader;
  • Vurdering av læringsutbytte;
  • Bærekraftig kunnskap;

;

Studentene skal levere en tegnspråklig refleksjonstekst relatert til innholdet i hvert av de to hovedtemaene (se avsnittet om «Arbeidskrav» og «Vurdering», under).;

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Permitted exam materials and equipment

Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan.

De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 5-10. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.

Grading scale

Bestått- Ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.