Programplaner og emneplaner - Student
MBH4340 Research and development in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Forsknings- og utviklingsarbeid
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/¿ 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
- Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Learning outcomes
Gradert skala A-F
Content
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Forskningsdesign
- Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
- Forskningsetikk
- Forskerroller
- Rammevilkår for FoU-arbeid
- Digitalisering av forskningsprosesser
- Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
- Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
- Barnehagen som felles FoU-arena
- FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
- Formidling og anvendelse av FoU-arbeid
Teaching and learning methods
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.;
Course requirements
Emnet er delt inn følgende to hovedtema.;
;
Transnasjonalt kunnskapsliv (tema 1);
- Mobilitet, migrasjon og utdanning;
- Flerspråklighet, mangespråklighet og transspråking (Plurilingualism, multilinguslism and translanguaging);
- Deltakelse på internasjonale arenaer;
- Internasjonalisering i eget læringsmiljø ;
- Realkompetanse;
- Kulturforskjeller i motivasjon - kultursjokk ;
- Endring - første- og andre ordens læring;
- Transformativ læring;
- Dannelse og myndige medborgere;
;
Kultursensitiv pedagogikk (tema 2);;
- Bindingskrefter i livslang læring;
- Aktivt lyttende veiledning;
- Krysskulturell veiledning og formidling;
- Metodisk kulturrelativisme;
- Vide kontekster for kunnskap;
- Negative skoleerfaringer og utdanningsrelaterte skader;
- Vurdering av læringsutbytte;
- Bærekraftig kunnskap;
;
Studentene skal levere en tegnspråklig refleksjonstekst relatert til innholdet i hvert av de to hovedtemaene (se avsnittet om «Arbeidskrav» og «Vurdering», under).;
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan.
De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 5-10. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.
Grading scale
Bestått- Ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.