EPN-V2

MBH4320 Early Years: Child Care for Children Under Three Years Course description

Course name in Norwegian
Barnehager for barn under tre år
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Praksisopplæringen organiseres og ledes av undervisningsleder for praksis og teamkoordinator. Faglærere og praksislærere har ansvar for veiledning og vurdering av studentene. Opplæringen er tilknyttet læringsutbytteformuleringene i emneplanen. Studentene skal erfare arbeids- og undervisningsformer knyttet til planlegging, gjennomføring og etterarbeid av læreprosesser i de aktuelle fagområder. Prosessen skal bevege seg fra relevante gruppeerfaringer i første praksisperiode mot mer selvstendig og individuelt ansvar for undervisning i andre praksisperiode. Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring, som følger studenten begge praksisperiodene.

Content

Parallel to the increased enrolment of children under the age of three in child care, there has been an increased research-based knowledge concerning quality, everyday life, relations and activities in early years child care. The content in this course will emphasize some vital aspects of this, sometimes contradictory, knowledge.

  • Quality in ECEC for children under three years in an international context
  • ECEC for the youngest: A group-life
  • Multiple relationships in ECEC
  • Everyday situations as basis for wellbeing, togetherness and learning
  • Play, learning and activities

Teaching and learning methods

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.

Arbeidskrav:

  • Innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
  • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe).
  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til den andre praksisperioden (1000-1500 ord).
  • Gruppeoppgave (2-4 studenter) med muntlig presentasjon. Kunst/teaterformidling

Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.

Obligatorisk er også:

  • deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid herunder praksisfremlegg knyttet til praksisopplæring
  • deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksistedene)

Course requirements

For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål må:

  • alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til «Godkjent»
  • alle praksisperioder være vurdert til "Bestått"

Tvil om bestått praksisperiode

Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Det kan ved behov varsles etter denne fristen. Det kan også arrangeres vurderingsmøter om tvil.

Ikke bestått praksisperiode

Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres.

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.

Assessment

Bestått/ Ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.

Grading scale

Letter grades ranging from A to F are used, with A being the highest grade and E the poorest pass grade, and F being a fail grade.

Examiners

To be assessed by an internal and external examiner.