EPN-V2

MBH4270 Children, art and culture Course description

Course name in Norwegian
Barn, kunst og kultur
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Undervisningsspråk: Norsk

I dette emnet lærer studenten om omsetning av energi og næringsstoffer. Emnet tar for seg kilder og funksjon av viktige makro- og mikronæringsstoffer. Videre vektlegges grunnlaget for anbefalinger for inntak av næringsstoffer, samt matvaregrupper og deres innhold av næringsstoffer. I emnet inngår også beregning av innhold av næringsstoff i et eksempelkosthold ved hjelp av hensiktsmessig verktøy.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnekulturen
  • har inngående kunnskap om barns egne kulturelle uttrykk
  • har avansert kunnskap om barnehagens kunst- og kulturpraksiser og hvordan disse gjenspeiler samtidens barndomsforståelser
  • har inngående kunnskap om sammenhengene mellom barns lek, kunst og kultur

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
  • kan gjennomføre og dokumentere et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til estetiske lekprosesser i barnehagen og andre kulturarenaer for barn
  • kan formidle en omfattende tekst, kunstproduksjon og/eller en digital produksjon om barnehagens lekemiljø og/eller barnehagen som kulturarena
  • kan analysere kunst- og kulturfaglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehagens egenart og plass i samfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenking, pedagogisk, kunstnerisk og didaktisk utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
  • kan analysere relevante fagspesifikke og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barns lek og barnehagen som kulturarena i vår samtid
  • kan formidle omfattende selvstendige arbeider

Content

  • Kunstproduksjon
  • Barnehagens tekster
  • Kunst og kultur i barns samtid
  • Demokrati, likeverd og mangfold knyttet til kunst og kultur
  • Barns egne lekekulturer knyttet til kunst og kultur, herunder også samisk kultur
  • Digitale medier og multimodale uttrykksformer
  • Vilkår for estetisk læring og praksiser

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Flervalgsoppgave, minimum 80 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist

Course requirements

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, i form av en kasusoppgave; skriftlig rapport etter oppgitt mal. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Emnet bygger på humanbiologi tilsvarende det man får på bachelor i helsefaglige utdannelser.

Examiners

-