Programplaner og emneplaner - Student
MBH4270 Children, art and culture Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, kunst og kultur
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningsspråk: Norsk
I dette emnet lærer studenten om omsetning av energi og næringsstoffer. Emnet tar for seg kilder og funksjon av viktige makro- og mikronæringsstoffer. Videre vektlegges grunnlaget for anbefalinger for inntak av næringsstoffer, samt matvaregrupper og deres innhold av næringsstoffer. I emnet inngår også beregning av innhold av næringsstoff i et eksempelkosthold ved hjelp av hensiktsmessig verktøy.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnekulturen
- har inngående kunnskap om barns egne kulturelle uttrykk
- har avansert kunnskap om barnehagens kunst- og kulturpraksiser og hvordan disse gjenspeiler samtidens barndomsforståelser
- har inngående kunnskap om sammenhengene mellom barns lek, kunst og kultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet
- kan gjennomføre og dokumentere et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid knyttet til estetiske lekprosesser i barnehagen og andre kulturarenaer for barn
- kan formidle en omfattende tekst, kunstproduksjon og/eller en digital produksjon om barnehagens lekemiljø og/eller barnehagen som kulturarena
- kan analysere kunst- og kulturfaglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehagens egenart og plass i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenking, pedagogisk, kunstnerisk og didaktisk utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
- kan analysere relevante fagspesifikke og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barns lek og barnehagen som kulturarena i vår samtid
- kan formidle omfattende selvstendige arbeider
Content
- Kunstproduksjon
- Barnehagens tekster
- Kunst og kultur i barns samtid
- Demokrati, likeverd og mangfold knyttet til kunst og kultur
- Barns egne lekekulturer knyttet til kunst og kultur, herunder også samisk kultur
- Digitale medier og multimodale uttrykksformer
- Vilkår for estetisk læring og praksiser
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Flervalgsoppgave, minimum 80 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist
Course requirements
Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, i form av en kasusoppgave; skriftlig rapport etter oppgitt mal. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Emnet bygger på humanbiologi tilsvarende det man får på bachelor i helsefaglige utdannelser.
Examiners
-