Programplaner og emneplaner - Student
MBH4260 Diversity in Languages and Storytelling Course description
- Course name in Norwegian
- Flerspråklighet og fortellingsmangfold
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tematiserer barns danning i en digital verden og idealer om inkluderende og likeverdige muligheter. Barnet sees i global og lokal sammenheng på én og samme tid, og emnet undersøker hvordan bevegelige begreper som kultur, mangfold, digitalisering og inkludering kan belyses, diskuteres og forstås i forskning- og barnehagefeltet. Emnet drøfter krav til etikk, dømmekraft og refleksjon for digitale praksiser i barnehagen. Gjennom forskningslitteratur og aktiv utprøving skal studentene undersøke og analysere hvordan digitale verktøy kan fungere som redskap i inkluderende barnehagepraksiser. Emnet problematiserer og diskuterer barndom i et teknologirikt samfunn, som påvirker barns kultur, populærkultur, ulike uttrykksmåter og danning. Vitenskapsteoretiske innganger og etiske perspektiver presenteres. Emnet undersøker hvordan fenomener som inkludering og digital danning henger sammen og forstås i barnehagen.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike barnehagefaglige, etiske og samfunnsmessige perspektiver knyttet til digital danning og inkludering.
- har inngående kunnskap om teorier og metoder, som er relevante for områdene kommunikasjon og teknologi i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over teorier og metoder som anvendes i forskning om inkludering og digital danning og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- kan på en selvstendig måte bruke metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid som styrker kunnskapen om digitale praksiser og inkluderingsperspektiver i barnehagen.
- kan vurdere hvorvidt kunnskapen er et etisk forsvarlig og anvende den i barnehagens praksiser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til digital danning og dømmekraft i barndom og barnehage.
- kan ta i bruk et variert utvalg digitale verktøy for å formidle utviklingsarbeid, tekster og multimodale produksjoner om inkludering og/eller digital danning i barnehagen.
- kan utøve digital dømmekraft og anvende sine kunnskaper og ferdigheter om profesjonsfaglig digital kompetanse og digitale verktøy på nye områder, for å gjennomføre arbeidsoppgaver og avanserte prosjekter i barnehagen.
Content
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Blogg. Studenten skal opprette og drifte sin egen blogg for å publisere og dokumentere arbeidet sitt i emnet. Bloggen skal skrives som en offentlig side. Studenten skal publisere minimum fire innlegg på egen blogg (det ene innlegget er knyttet til arbeidskrav 2). Innleggene skal inkludere et utvalg modaliteter (bilde, tekst, film, hyperlenker, osv).
- Utvikling av en verktøykasse inspirert av makerspace og gjenbruksmaterialer, som kan nyttes inn i kreativ, inkluderende og skapende virksomhet i barnehagen. Arbeidet med makerspace går gjennom hele semesteret og dokumenteres. Dokumentasjonen skal kunne legges ut som en del av bloggen.
- Deltagelse på seminar med aktuelle samfunnsaktør som tilbyr programvare eller teknologi som påvirker og/eller er direkte rettet mot barn i alderen 0-6 år.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Admission requirements.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of explaining:
- kinematics of translational motion
- Newton's laws, force balance and energy balance
- vector calculus, the integral method and the derivation method
- dynamics of translational motion
- kinematics of rotational motion
- dynamics of rotational motion
- oscillations and waves
- the law of energy
- heat transfer mechanism
- stationary flow
- laminar and turbulent flow
- pressure drop
- magnetic fields, magnetic forces and magnetic energy
- basic chemistry knowledge (chemical equations, acid/base)
- redox reactions
- corrosion/corrosion protection
- batteries and fuel cells.
Skills
The student is capable of using mathematical and chemical knowledge to:
- model physical systems
- carry out analyses and calculations of different types of state variables
- achieve greater resistance to corrosion for mechanical structures
- perform calculations using the Nernst equation
- perform calculations for electrolytic processes.
General competence
The student is capable of:
- carrying out analyses and calculations of relevant variables of loaded structures and other technical problems
- analysing and calculating simple thermal systems
- choosing materials and designing structures to prevent corrosion in different environments
- assessing and implementing corrosion prevention measures for existing structures.
Grading scale
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 8 of 12 individual written assignments. Number of pages: 10-100
Examiners
Individual written exam, 3 hours.
The exam result can be appealed.