Programplaner og emneplaner - Student
MBH4250 Cultural and religious diversity in kindergarten Course description
- Course name in Norwegian
- Kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal skrive en skisse til individuell oppgave, som danner grunnlag for eksamen. Studenten velger selv tema for denne skissen med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur, 1200 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Det gis veiledning i skriveprosessen.
- Skissen skal presenteres i et obligatorisk felles dagsseminar (midtveis i emnet).
Skissen må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Dersom studenten er forhindret fra å delta på seminaret, må skissen presenteres etter avtale med emneansvarlig.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Learning outcomes
A - F
Content
- Emnet inneholder fire temagrupper.
- Introduksjon til mangfold
- Kultur, religion, livssyn, kjønn, seksualitet og legning, etnisitet
- Mangfold på individnivå, gruppenivå og samfunnsnivå
- Digitalisering og mangfold
- Rettigheter og mangfold
- Rettigheter og medborgerskap
- Religionspolitikk
- Demokrati og ytringsfrihet
- Majoriteter og minoriteter
- Mangfoldige fellesskap
- Mangfold som ressurs eller utfordring
- Uenighetsfelleskap
- Livssynsåpent samfunn
- Profesjonsetikk og tillit
- Digital danning og dømmekraft
- Metode og teori om mangfold
- Empirisk undersøkelse
- Kvalitativ metode
- Interseksjonalitet
- Diskursanalyse
- Digital metodikk
Teaching and learning methods
Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.
- Diskurser om barn, barndom og barnehage
- Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
- Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
- Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
- Materialitet, kropp, sted, rom og tid
- Barnehagen som arena for barn under tre år
- Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
- Inkludering, vennskap og samspill
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ett skriftlig notat basert på pensum som redegjør for pensumartikkelens metode og vitenskapsteoretisk forankring. Notatet skal ha et omfang på 500 ord (+/- 10 %).
- Et empirisk arbeid i barnehagen som dokumenteres i form av en poster.
- Skriftlig notat på bakgrunn av det empiriske arbeidet. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Teksten danner grunnlag for eksamensoppgaven.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave basert på arbeidskrav 3. Omfang skal være 4000 ord (+/- 10 prosent) eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
A - F
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.