EPN-V2

MBH4220 Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Required preliminary courses

Barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon som har endret seg betraktelig de siste årene. Økningen av barnehageplasser og fleksible organisasjonsformer har skapt utfordringer for barnehagefeltet. Dette har ført til at de fleste barn over ett år går nå i barnehage. Omtrent hele neste generasjons barndom er knyttet til institusjonslivet i barnehager.

  • Barns hverdagsliv i barnehager
  • Nyere norsk og internasjonal barnehage- og kunstfaglig forskning
  • Barnehagen som institusjonsliv
  • Lek og læring
  • Barnehager som forskningsfelt
  • Forskningsetikk
  • Organisasjon og ledelse

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskaper om ulike barndomsdiskurser og innsikt i vilkår for barnehageutvikling
  • har avansert kunnskap om forskning om kvalitet i barnehager
  • kan analysere sentrale aspekter ved barnehagers hverdagsliv, barns posisjoner og rettigheter samt barnehagen som arena for relasjonsbygging, inkludering, livskvalitet og livsmestring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere ulike perspektiver på barnehagen som pedagogisk institusjon.
  • kan analysere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på forskning som berører barns hverdagsliv i barnehagen, trivsel og utviklingsmuligheter.
  • kan vurdere etiske dilemmaer i tilknytning til kompleksiteten ved profesjonsutøvelse i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere relevansen av aktuell forskning om barnehagen som oppvekst- og erfaringsarena for alle barn i et inkluderende hverdagsliv
  • kan analysere sentrale teoretiske perspektiver på kvalitet og hverdagsliv i barnehager.
  • kan identifisere og faglig argumentere for nye forskningsspørsmål med relevans for barnehagesektoren.

Content

Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.

  • Diskurser om barn, barndom og barnehage
  • Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
  • Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
  • Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
  • Materialitet, kropp, sted, rom og tid
  • Barnehagen som arena for barn under tre år
  • Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
  • Inkludering, vennskap og samspill

Teaching and learning methods

Arbeids og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger og seminarer

Course requirements

Studenten skal skrive en skisse til individuell oppgave, som danner grunnlag for eksamen. Studenten velger selv tema for denne skissen med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur, 1200 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Det gis veiledning i skriveprosessen.

  • Skissen skal presenteres i et obligatorisk felles dagsseminar (midtveis i emnet).

Skissen må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Dersom studenten er forhindret fra å delta på seminaret, må skissen presenteres etter avtale med emneansvarlig.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er en bearbeidet og utvidet versjon av den godkjente skissen fra arbeidskravet. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10%) Litteraturliste kommer i tillegg.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

A - F

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.