Programplaner og emneplaner - Student
MBH4220 Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Required preliminary courses
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Learning outcomes
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Content
Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.
- Diskurser om barn, barndom og barnehage
- Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
- Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
- Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
- Materialitet, kropp, sted, rom og tid
- Barnehagen som arena for barn under tre år
- Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
- Inkludering, vennskap og samspill
Teaching and learning methods
Innhold
Studiet består av fire hovedtemaer:
- Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Hva er et mangfoldig samfunn?
- Barn som samfunnsborgere
- Finnes rasisme i barnehagen?
1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Barndom og identitet i norsk kontekst
- Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
- Ledelse i barnehager preget av mangfold
2. Hva er et mangfoldig samfunn?
- Mangfoldsbegreper
- Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
- Religions- og integreringspolitikk
3. Barn som samfunnsborgere
- Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
- Tilhørighet og likeverdig deltagelse
- Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet
4. Finnes rasisme i barnehagen?
- Rasisme og diskriminering
- Forståelser av ulikhet
- Ulike perspektiver på makt
Course requirements
Studenten skal skrive en skisse til individuell oppgave, som danner grunnlag for eksamen. Studenten velger selv tema for denne skissen med utgangspunkt i emnets innhold og litteratur, 1200 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Det gis veiledning i skriveprosessen.
- Skissen skal presenteres i et obligatorisk felles dagsseminar (midtveis i emnet).
Skissen må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Dersom studenten er forhindret fra å delta på seminaret, må skissen presenteres etter avtale med emneansvarlig.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er en bearbeidet og utvidet versjon av den godkjente skissen fra arbeidskravet. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10%) Litteraturliste kommer i tillegg.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
A - F
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.