EPN-V2

MBH4100 Philosophy of science and research methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet teknologiledelse har til hensikt å styrke studentenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et introduksjonskurs som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at studentene skal oppnå en grunnleggende forståelse for hva en bedrift er og hvordan den fungerer. Nøkkeltema som vil bli behandlet er ledelse, strategi, økonomi, organisasjon, markedsføring og entreprenørskap.

Recommended preliminary courses

None

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • · forstå hvordan organisasjoner fungerer og skaper verdier
  • · gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
  • · forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
  • · gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
  • · forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • · ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
  • · gjøre rede for grunnleggende begreper innen markedsføring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • · sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
  • · gi råd om ledelse, organisering, og bruk av virkemidler for å oppnå ønskede mål i prosjekter og mindre bedrifter
  • · foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
  • · utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
  • · være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • · orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
  • · foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
  • · se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon

Content

The course aims to develop the students’ analytical perspective on theory, methods, empirical data and ethics in ECEC research. All research, whether qualitative or quantitative, is based on philosophy of science assumptions that build on different views of knowledge and truth. The course is about exploring, understanding and using different theories of science and qualitative and quantitative research methods, to be able to critically assess one’s own and other people’s research.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 2 skriftlige delinnleveringer knyttet til prosjektoppgaven.
  • Presentasjon av forretningsplan

Course requirements

  1. Skriftlig prosjektoppgave, individuell eller i gruppe (40%)
  2. Individuell skriftlig eksamen på 3 timer (60%)

Assessment

The exam comprises one individual written semester paper in the form of a research project outline with particular emphasis on philosophy of science and research methods (3,500 words +/- 10%).

Resit/rescheduled exams

Resits/rescheduled exams are organised in the same way as ordinary exams. Students can submit a reworked version of the semester paper for the first resit or rescheduled exam. A new semester assignment must be submitted for subsequent attempts.

Permitted exam materials and equipment

  1. Alle.
  2. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

Two internal examiners are used. External programme supervisors are appointed to evaluate the coherence of the programme as a whole and the exams in each individual course.