Programplaner og emneplaner - Student
MBH4100 Philosophy of science and research methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Vitenskapsteori og forskningsmetoder skal være et redskap for arbeidet med masteroppgaven samt gi en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning om barn og barnehage. Emnet gir en oversikt over ulike vitenskapsteoretiske retninger, forskningsetikk og metodiske tilnærminger, både kvantitative og kvalitative, som blir brukt i barnehageforskningen. Emnet drøfter hvordan teori, etikk og metodologi bidrar til å danne en analytisk ramme for barnehageforskning.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske og forskningsmetodologiske temaer innenfor barnehageforskning
- har kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i forskning om barn og barnehage
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk lese barnehagerelevant forskning med utgangspunkt i vitenskapsteori, forskningsetikk og metoder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere barnehagefaglige fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre, barnehagerelevante forsknings- og utviklingsprosjekter
Content
Undervisningen har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på teori, metode, empiri og etikk i barnehageforskningen. All forskning, både kvalitativ og kvantitativ, tar utgangspunkt i vitenskapsteoretiske forutsetninger som bygger på ulike kunnskaps- og sannhetssyn. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike vitenskapsteorier og kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, for å kritisk kunne vurdere egen og andres forskning.
Teaching and learning methods
Grade scale A-F.
Course requirements
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Assessment
The course builds on KJPE1300 General Chemistry and KJFP1400 Organic Chemistry.
Permitted exam materials and equipment
The course has an overlap of 10 credits with KJTP2411 and KJTS2410.
Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.