EPN-V2

MBH4100 Philosophy of science and research methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Vitenskapsteori og forskningsmetoder skal være et redskap for arbeidet med masteroppgaven samt gi en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning om barn og barnehage. Emnet gir en oversikt over ulike vitenskapsteoretiske retninger, forskningsetikk og metodiske tilnærminger, både kvantitative og kvalitative, som blir brukt i barnehageforskningen. Emnet drøfter hvordan teori, etikk og metodologi bidrar til å danne en analytisk ramme for barnehageforskning.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske og forskningsmetodologiske temaer innenfor barnehageforskning
  • har kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i forskning om barn og barnehage

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk lese barnehagerelevant forskning med utgangspunkt i vitenskapsteori, forskningsetikk og metoder
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere barnehagefaglige fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre, barnehagerelevante forsknings- og utviklingsprosjekter

Content

Undervisningen har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på teori, metode, empiri og etikk i barnehageforskningen. All forskning, både kvalitativ og kvantitativ, tar utgangspunkt i vitenskapsteoretiske forutsetninger som bygger på ulike kunnskaps- og sannhetssyn. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike vitenskapsteorier og kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, for å kritisk kunne vurdere egen og andres forskning.

Teaching and learning methods

Grade scale A-F.

Course requirements

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Assessment

The course builds on KJPE1300 General Chemistry and KJFP1400 Organic Chemistry.

Permitted exam materials and equipment

The course has an overlap of 10 credits with KJTP2411 and KJTS2410.

Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.