Programplaner og emneplaner - Student
MBD5901 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere operasjonssykepleierens funksjon og ansvar for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- kan kritisk vurdere infeksjons- og skadeforebyggende arbeid
- kan drøfte kirurgisk undersøkelse og behandling, kirurgiske instrumenter, deres bruksområder og sterilforsyningskjeden
- kan kritisk vurdere klargjøring, bruk og risikomomenter ved relevant medisinsk utstyr og teknologi i behandling, undersøkelse og overvåkning av pasienten
- kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger, og utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
- kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag, og ivareta pasientens psykososiale behov ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
- kan gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
- kan handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
- kan ivareta pasientsikkerheten ved risikofylte overganger
- kan gjennomføre systematiske kliniske vurderinger av den elektive og akutt og eller kritiske syke operasjonspasienten og anvende relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn på manglende dekning av grunnleggende behov
- kan med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende, identifisere og analysere risikofaktorer relatert til pasient og inngrep, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner
- kan observere, gjøre kliniske vurderinger og iverksette relevante smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst, inkludert aseptisk arbeidsmetode og infeksjonskontroll kan identifisere akutte situasjoner
- kan kontrollere, klargjøre og anvende relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
- kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon
- kan bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring av operasjonspasienten og forebygging av skade relatert til leiringen
- kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
- kan ivareta pasientens personvern og sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan anvende digital kompetanse, bistå i utvikling, implementering og bruk av egnet teknologi på individ- og samfunnsnivå
- kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for utøvelse og dokumentasjon av operasjonssykepleie
- kan anvende pedagogisk prinsipper i undervisning og veiledning av studenter og kolleger
- kan evaluere, kvalitetssikre og dokumentere eget arbeid
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, ledelse, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse og bidrar til å ivareta pasientsikkerheten i operasjonssykepleie
- kan analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse, akutte og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan kommunisere, og stimulere til å samhandle tverrprofesjonelt i komplekse pasientsituasjoner i et høyteknologisk miljø
- kan bidra til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og delta aktivt for å bearbeide egne og kollegers opplevelser og reaksjoner i forbindelse med arbeidet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede, både i den sterilt utøvende og koordinerende og kjenner andre profesjoners kompetanse og identifisere når det er behov for deres kompetanse
Recommended preliminary courses
Studenter som har bestått emnene MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena (15 stp.) og MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.) før masteroppgaveemnet påbegynnes, har bedre forutsetninger for å gjennomføre masteroppgaven.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, med noe veiledning, drøfte kirurgiske operasjonsmetoder, operasjonssykepleie, infeksjonsforebyggende arbeid og forebygging av komplikasjoner ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse
- kan, med noe veiledning, drøfte kirurgiske instrumenter, deres bruksområder, sterilforsyningskjeden og forebygging av skade ved bruk av relevant medisinsk utstyr
- kan, med noe veiledning, vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten kan, med noe veiledning
- kan, med noe veiledning, planlegge og igangsette operasjonssykepleie i prioritert rekkefølge
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ivareta operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle
- kan, med noe veiledning, gjennomføre systematiske kliniske observasjoner og vurderinger av den elektive, akutt og kritiske syke operasjonspasientens psykososiale behov, analysere risikofaktorer, ta beslutninger og iverksette relevante tiltak for å forebygge komplikasjoner
- kan, med noe veiledning, innhente pasientopplysninger med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i alle aldre
- kan, med noe veiledning, redusere stress, lindre smerte og ivareta akutt og/ eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- kan, med noe veiledning, observere, vurdere og iverksette relevante aseptiske og antiseptiske smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
- kan, med noe veiledning, bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring og forebygging av leiringsskader
- kan, med noe veiledning, forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
- kan, med noe veiledning, administrere og bruke relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell, samt sikre riktig plassering av utstyr på operasjonsstuen
- kan, med noe veiledning, identifisere og handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
- kan, med noe veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon, sikre pasientopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter, og dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har, med noe veiledning, handlingsberedskap og handlingskompetanse til å ivareta pasientsikkerheten ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse, innenfor etiske prinsipper og helselovgivning
- kan, med noe veiledning, ivareta pasientsikkerhet og et fysisk og psykososialt godt arbeidsmiljø gjennom kommunikasjon og samhandling med det tverrprofesjonelle team i oversiktlige og komplekse situasjoner
- kan, med noe veiledning, analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
Learning outcomes
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Content
Emnet er en fordypning i aktuelle temaer innen barnehagekunnskap. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap innenfor relevante forskningstradisjoner, erfaring med å utvikle et forskningsdesign og anvende forskningsmetodiske tilnærminger, samt innsikt i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger.
Teaching and learning methods
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
-
Deltakelse i:
- Simulering
- Refleksjonsgrupper
- Undervisning og veiledning
Course requirements
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Assessment
Bestått-Ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Grading scale
10 studiepoeng overlappende med OPERAPRA3.
Examiners
5 studiepoeng overlappende med OPERAPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med OPERAPRA2.
10 studiepoeng overlappende med OPERAPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med OPERAPRA20.