Programplaner og emneplaner - Student
MBARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Study programme
-
Master's Programme in Paediatric Nursing
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Required preliminary courses
For å fremstille seg til eksamen må følgende to oppgaver være godkjent:
Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn
- Studentene utarbeider problemstilling selv
- Utføres i gruppe på tre til fem studenter
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent)
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov
Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder < 28 uker.
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
- har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
- kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
- kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
- kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
- kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- kan iverksette trygghetsskapende tiltak
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse:
Studenten
- har handlingskompetanse i barnesykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Content
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
- Barn som dør.
- Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
- Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
Teaching and learning methods
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Course requirements
Inger Lucia Søjbjerg
Assessment
- Barnesykepleie i et historisk perspektiv.
- Barns utvikling og psykososiale behov.
- Helhetlig ivaretakelse av familien.
- Etiske teorier.
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
- Kunnskapsbasert barnesykepleie.
Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Forebygging.
- Behandling.
- Lindring.
- Helsefremmende funksjon.
- Rehabilitering og habilitering.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Forskning og utvikling.
Permitted exam materials and equipment
BARN6100 og MBARN5100 er 100% overlappende.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Course contact person
Inger Lucia Søjbjerg
Overlapping courses
BARNPRA2 og MBARNPRA2 er 100% overlappende.