EPN-V2

MBARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Study programme
Master's Programme in Paediatric Nursing
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende to oppgaver være godkjent:

Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn

  • Studentene utarbeider problemstilling selv
  • Utføres i gruppe på tre til fem studenter
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent)
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov

Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder < 28 uker.

  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
  • har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
  • kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
  • kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse:

Studenten

  • har handlingskompetanse i barnesykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Content

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
  • Barn som dør.
  • Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
  • Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
  • Undervisning og veiledning.
  • Administrasjon og ledelse.
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.

Teaching and learning methods

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Course requirements

Inger Lucia Søjbjerg

Assessment

  • Barnesykepleie i et historisk perspektiv.
  • Barns utvikling og psykososiale behov.
  • Helhetlig ivaretakelse av familien.
  • Etiske teorier.
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
  • Kunnskapsbasert barnesykepleie.

Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Forebygging.
  • Behandling.
  • Lindring.
  • Helsefremmende funksjon.
  • Rehabilitering og habilitering.
  • Undervisning og veiledning.
  • Administrasjon og ledelse.
  • Forskning og utvikling.

Permitted exam materials and equipment

BARN6100 og MBARN5100 er 100% overlappende.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

Course contact person

Inger Lucia Søjbjerg

Overlapping courses

BARNPRA2 og MBARNPRA2 er 100% overlappende.