EPN-V2

MBARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Pass/fail

  • Required preliminary courses

    Part 1) The midway and final assessments are made by the practical training supervisor. The university contact lecturer will contribute to the midway and final assessment on the basis of the criteria described in the clinical training manual. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

    Part 2) The theoretical and practical tests are assessed by the Norwegian Public Roads Administration

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
    • har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
    • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
    • har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
    • har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
    • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
    • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
    • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
    • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
    • kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
    • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
    • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
    • kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
    • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
    • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
    • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • har handlingskompetanse i barnesykepleie
    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
    • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Content

    • Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
    • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
    • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
    • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
    • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
    • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
    • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
    • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
    • Barn som dør.
    • Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
    • Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
    • Undervisning og veiledning.
    • Administrasjon og ledelse.
    • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.

  • Teaching and learning methods

    Simulering og praksisstudier med veiledning.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

  • Course contact person

    Inger Lucia Søjbjerg

  • Overlapping courses

    BARNPRA2 og MBARNPRA2 er 100% overlappende.