Programplaner og emneplaner - Student
MBARNPRA1 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
- Study programme
-
Master's Programme in Paediatric Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre kliniske studier. Studiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.
Studiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.
Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Required preliminary courses
Opptak til mastergradsstudiet.
Ekvivalente emner
Emne MBARNPRA1 Kliniske studier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 er 100% overlapp med BARNPRA1Kliniske studier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har kunnskap i patofysiologi, om sykdommer hos barn og om behandling av disse
- har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
- Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med barnet og dets omsorgspersoner.
- Kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner.
- Kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag.
- Kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet.
- Kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold.
- Kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand.
- Kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner.
- Kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i barns grunnleggende behov
- kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
Content
Lectures, exercises, project work, laboratory work and an excursion to a supplier of frequency converters. It is recommended that students work 5-6 hours per week on their own.
Teaching and learning methods
Simulering og veiledede kliniske studier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.
Assessment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is capable of explaining the difference between the concepts of control and regulation
- is capable of explaining the most important network quality parameters and requirements for delivery by network companies
- is familiar with the working principle and structure of a three-phase asynchronous motor
- is capable of explaining the motor’s torque and current consumption at start-up and during operation
- is capable of explaining the most common operational characteristics of the motor
- is capable of explaining the motor’s protection rating, the form of cooling, its mode of operation and insulation class
- is capable of explaining speed control using a static frequency converter
- is familiar with the effect of backflows in frequency converters in the form of harmonic distortion
- is capable of explaining the structure and working principle of soft starters
- is capable of explaining motor applications such as pumps and fans
- is capable of explaining the working principle of PM/EC motors
- is capable of interpreting the concept of SFP (specific fan power), especially in relation to electrical input
- is capable of explaining override control systems such as central processing systems, as well as subordinate control systems such as KNX networks and programmable logic controllers (PLC)
- is familiar with the principle of single-phase motors for operating small pumps and fans in ventilation and pipe systems
Skills
The student is capable of
- distributing electric noise such as flickering, asymmetry, voltage drops and harmonic distortion according to the load conditions in a building
- calculating current and torque during idling and operation for an asynchronous motor
- interpreting a motor’s torque curve and finding out when the motor is working optimally
- determining a motor’s protection rating and the form of cooling
- carrying out simple KNX programming
- interpreting a main current and control current circuit diagram in connection with direct start of a motor
- interpreting the control current circuit diagram of a ventilation system in a private home
General competence
The student is capable of
- communicating with other specialists in a technical environment about electric motors and their operation
- identifying electric motors in a ventilation and pipe system and is familiar with the control principles
- in an overall context, select the right pump and fan that meet the specified requirements and the requirement for optimum power consumption