EPN-V2

MAYP5900 Masters Thesis Course description

Course name in Norwegian
Yrkespedagogisk fordypning - Masteroppgave
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent

Required preliminary courses

Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske oppgaver. Alle de fire oppgavene er knyttet til praktisk fotojournalistikk, video og produksjon/postproduksjon.

Arbeidskravene i emnet er flere praktiske produksjoner. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.

Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen.

Alle leverte arbeidskrav blir en del av studentens mappe.

Learning outcomes

Eksamenen er et refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over en journalistfaglig problemstilling knyttet til pensum og arbeidet med arbeidskravene. Omfang 2-3 sider.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidater som ikke bestått eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen

Content

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Bestått - Ikke bestått.

Assessment

Masteroppgave individuell eller i gruppe på 2 studenter, ca. 100 sider. Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.

Justerende, individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.

Ved muntlig eksamen kan karakteren på masteroppgaven justeres opp eller ned inntil én karakter ut fra kandidatens prestasjon. Når to studenter skriver oppgaven sammen, skal muntlig eksamen starte med en individuell samtale på om lag 20 minutter før studentene møter sammen.

Det gis én samlet karakter i emnet.

Ny/utsatt eksamen

  • det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat
  • dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
  • har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
  • har innsikt i profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
  • har inngående kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
  • har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise

Ferdigheter:

Studenten

  • kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
  • har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
  • kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
  • kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
  • kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
  • kan utvikle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
  • har innsikt i hvordan en gjennom systematisk arbeid kan tilrettelegge for gode tilbud i det komplekst feltet som palliasjon er
  • kan opprette samarbeid med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet