Programplaner og emneplaner - Student
MAYP5900 Masters Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkespedagogisk fordypning - Masteroppgave
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på ca. 100 sider der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven har et omfang på 60 studiepoeng, og utarbeides individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes i et eget vedlegg til studieplanen.
-
Required preliminary courses
Gjennomført og bestått MAYP4100/MAYPH4100, MAYP4201/MAYPH4201 og MAYP4300/MAYPH4300 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og/eller i arbeidsliv
- behersker relevant vitenskapsteori og metode for det yrkespedagogiske fagfeltet
- har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori relatert til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et større, selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid i form av en masteroppgave
- kan innhente, analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder
- kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan argumentere og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenking og utvikling av ny yrkespedagogisk kunnskap og praksis
- kan reflektere over egen forskerrolle og bidra i å veilede andre i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger
-
Content
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester
-
Teaching and learning methods
Individuelt arbeid med masteroppgaven, veiledning i læringsgrupper og individuell veiledning. Forelesninger, skriveseminarer, litteraturstudier.
-
Course requirements
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke tradisjonell veiledet praksis i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til reelle praksissituasjoner.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Studiet legger vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Studenten skal:
- delta på studiesamlinger (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere et refleksjonsnotat 6 og 7. semester, individuelt, på 2-3 sider
- levere en prosjektbeskrivelse på 4-5 sider i løpet av 5. semester
- utarbeide et kort sammendrag (maks ½ side) på norsk og engelsk til bruk som presentasjon ved digital publisering
-
Assessment
Masteroppgave individuell eller i gruppe på 2 studenter, ca. 100 sider. Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform.
Justerende, individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
Ved muntlig eksamen kan karakteren på masteroppgaven justeres opp eller ned inntil én karakter ut fra kandidatens prestasjon. Når to studenter skriver oppgaven sammen, skal muntlig eksamen starte med en individuell samtale på om lag 20 minutter før studentene møter sammen.
Det gis én samlet karakter i emnet.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang.
-
Permitted exam materials and equipment
For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått
for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått
-
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten:
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
- har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling, og gjennom et større prosjektarbeid vise innsikt i vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag
- kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra grunnleggende forskningsmetodiske krav
- kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur
- har erfaring med etiske overveielser i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan veilede andre i valg av forskningstilnærming og i nytenking i innovasjonsprosesser
-
Examiners
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.