Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4300 Social Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
Required preliminary courses
For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått
for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
- arbeidsmarkedet
- ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
- lovverket som styrer arbeidsmarkedet og kvalifiseringstiltakene
- som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
- reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
- har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
- kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
Content
Hovedtema i emnet er
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
- arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
- arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet
Teaching and learning methods
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Course requirements
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 % tilstedeværelse kreves)
- levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester
Assessment
Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift).
Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4201 tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges.
Ny/utsatt eksamen
- dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Ved senere forsøk må det skives ny oppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist.
Permitted exam materials and equipment
Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Examiners
Emnet retter seg mot ansatte i NAV, arbeidsmarkedsbedrifter, tiltaksarrangører, helse- og sosialsektoren og ulike organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.