EPN-V2

MAYP4300 Social Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver og utviklingstrender i yrker og for arbeid vektlegges, og sees i sammenheng med yrkesdidaktisk utvikling. Vitenskapsteori og metodiske tilnærminger utdypes, og det legges vekt på analyse og videre drøfting av etiske problemstillinger i yrkespedagogisk arbeid.

Required preliminary courses

For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått

for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått

Learning outcomes

Emnet skal introdusere studentene for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå, for vitenskapsteori og for ulike forskningstilnærminger i fagfeltet. Studentene skal selv planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse.

Content

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:

  • delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
  • levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester

Assessment

Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift).

Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4200 tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges.

Ved ny/utsatt eksamen er eksamensformen den samme som på ordinær eksamen. Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studentene skal:

  • delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning til avslutningen av emnet

Grading scale

Skriftlig prosjekteksamen, på 4000 ord +/- 10%, i gruppe på 2-3 studenter*. Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform

*Det kan søkes om å besvare eksamen individuelt

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av oppgaven leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist.

Examiners

Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.