Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4201 Organisational Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet inneholder profesjonsfaglige temaer slik som lærings- og motivasjonsteorier, samt kunnskap om vurdering av og for læring. I tillegg inneholder emnet praktisk-metodiske aktiviteter med særlig vekt på lag- og samarbeidsaktiviteter.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lærende organisasjoner og ledelse av lærings- og forsknings- og utviklingsprosesser i slike organisasjoner
- har utvidet kunnskap om demokratiske prosesser og medvirkning, makt og interesser
Ferdigheter
Studenten
- kan samle og analysere data på ulike måter
- kan videreutvikle prosessen med å planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
- kan bidra med veiledende tilbakemelding i egen læringsgruppe
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger i skole og arbeidsliv og anvende dette i forskningsbasert utviklingsarbeid
- kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget prosjektarbeid
Content
Emnet legger vekt på å formidle organisatoriske betingelser og tilrettelegging for læring og utvikling. Hvilke teoretiske perspektiver ligger til grunn for å utvikle lærende organisasjoner og varige utviklingsprosesser, og hvilken rolle spiller demokratiske prosesser og medvirkning, makt og interesser? Emnet utdyper ulike forskningstilnærminger og vitenskapelige tenkemåter i yrkesdidaktisk arbeid introdusert i MAYP4100 og konsekvenser av disse for utarbeiding av forskningsplan og design.
Teaching and learning methods
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Course requirements
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Studentene skal
- delta på studiesamlinger og læringsgruppe (80 % tilstedeværelse kreves). På nettbasert studie er kravet til deltakelse det samme, bare på nett.
- et refleksjonsnotat på 2-3 sider leveres individuelt i tilknytning avslutning av emnet
Assessment
Prosjekteksamen, individuell eller i gruppe på 2 studenter, med innlevering av et skriftlig arbeid på 20 sider (+/-10 %).
Prosjektoppgaven skal forholde seg til læringsutbyttebeskrivelsene og pensum for emnet. Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform
Ny/utsatt eksamen
- Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist. Eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.