EPN-V2

MAYP4201 Organisational Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description

Course name in Norwegian
Organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet inneholder profesjonsfaglige temaer slik som lærings- og motivasjonsteorier, samt kunnskap om vurdering av og for læring. I tillegg inneholder emnet praktisk-metodiske aktiviteter med særlig vekt på lag- og samarbeidsaktiviteter.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærende organisasjoner og ledelse av lærings- og forsknings- og utviklingsprosesser i slike organisasjoner
  • har utvidet kunnskap om demokratiske prosesser og medvirkning, makt og interesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan samle og analysere data på ulike måter
  • kan videreutvikle prosessen med å planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
  • kan bidra med veiledende tilbakemelding i egen læringsgruppe

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger i skole og arbeidsliv og anvende dette i forskningsbasert utviklingsarbeid
  • kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget prosjektarbeid

Content

Emnet legger vekt på å formidle organisatoriske betingelser og tilrettelegging for læring og utvikling. Hvilke teoretiske perspektiver ligger til grunn for å utvikle lærende organisasjoner og varige utviklingsprosesser, og hvilken rolle spiller demokratiske prosesser og medvirkning, makt og interesser? Emnet utdyper ulike forskningstilnærminger og vitenskapelige tenkemåter i yrkesdidaktisk arbeid introdusert i MAYP4100 og konsekvenser av disse for utarbeiding av forskningsplan og design.

Teaching and learning methods

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Course requirements

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studentene skal

  • delta på studiesamlinger og læringsgruppe (80 % tilstedeværelse kreves). På nettbasert studie er kravet til deltakelse det samme, bare på nett.
  • et refleksjonsnotat på 2-3 sider leveres individuelt i tilknytning avslutning av emnet

Assessment

Prosjekteksamen, individuell eller i gruppe på 2 studenter, med innlevering av et skriftlig arbeid på 20 sider (+/-10 %).

Prosjektoppgaven skal forholde seg til læringsutbyttebeskrivelsene og pensum for emnet. Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist. Eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.