Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4100 Research and developmental work in vocational pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Required preliminary courses
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester
Learning outcomes
Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift).
Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4200 tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges.
Ved ny/utsatt eksamen er eksamensformen den samme som på ordinær eksamen. Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Content
I dette emnet får studentene en innføring i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Ulike metodiske tilnærminger til forskning blir presentert, og studentene skal få praktiske erfaringer med bruk av datainnsamlingsverktøy og systematisk behandling av innsamlet informasjon. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger.
Teaching and learning methods
Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Emnet inneholder perspektiver på fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med prosjektoppgavene utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.