EPN-V2

MAY4400 Social Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en samfunnsmessig, organisasjonsmessig og historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver vektlegges i tillegg til sentrale utviklingstendenser knyttet til organisering av fag- og yrkesopplæring gjennom de senere år, deriblant endringer knyttet til yrkesgrenser, arbeidsinnhold og utvikling av yrkesidentitet. Emnet vil på denne måten forene studier og perspektiv på et makro-, meso- og mikronivå. Forholdet mellom rammevilkår, samarbeidsformer, yrkesutøvelse og praktisk yrkesdidaktisk arbeid vil stå sentralt. Parallelt utvides og utvikles en vitenskapsteoretisk og metodisk forståelse av feltet.

  • Required preliminary courses

    MAY4300

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    ;

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan analysere yrkespedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
    • har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt, inkludert aksjonsforskningstilnærming
    • har utdypet kunnskap om organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling og vise innsikt i forskningsmetodisk og vitenskapsteoretisk kunnskapsgrunnlag
    • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra forskningsmetodiske krav
    • kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid
    • har inngående kunnskap om betydningen digitalisering og teknologisk utvikling har for yrkespedagogisk arbeid

    ;

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anlegge et samfunns- og organisasjonsperspektiv på fag- og yrkesopplæringen
    • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur i yrkespedagogikk
    • har en utdypet forståelse for videreutviklingen av yrker og profesjoner og hvordan dette påvirker samfunn og organisasjoner
  • Content

    Emnet gir utdypet innsikt i fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen, også med blikk på organisasjon. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med arbeidskrav og semesteroppgaven utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodologi, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid

  • Teaching and learning methods

    Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

    Studiet er praksisorientertog det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine arbeidskrav til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

  • Course requirements

    Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse av yrkespedagogisk læringsfenomen ute i arbeidslivet, i grupper på 2-3 studenter, med vekt på analyse av rammefaktorer i et samfunnsperspektiv. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

    ;

    • Arbeidskrav 2: Digital muntlig presentasjon i form av podkast eller en multimodal presentasjon med utgangspunkt i casebeskrivelsen fra arbeidskrav 1, hvor studenten redegjør for hvordan utarbeide et forskningsprosjekt eller utviklingsarbeid med et samfunnsrelevant, yrkespedagogisk tema. Studenten beskriver et forskningsdesign med en selvvalgt problemstilling og forskningsmetode i et yrkespedagogisk FoU-arbeid, hvor forskningsdesignet skal begrunnes og diskuteres kritisk (omfang etter avtale med emneansvarlig). Individuell presentasjon. ;

    ;

    Det er krav om 80 % deltakelse på all organisert undervisning for å kunne gå opp til eksamen. Se nærmere informasjon i programplanen.

  • Assessment

    Individuell semesteroppgave om samfunnsperspektiv på et yrkespedagogisk arbeid. Semesteroppgaven tar utgangspunkt i arbeidskrav 1 og 2, med anvendelse av pensum og med drøfting av samfunnsperspektiver på yrkespedagogisk arbeid, med vekt på analyse og implikasjoner av forskningsmetoder, og vitenskapsteori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%)

    Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    • dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Grading scale

    Gradert skala A til F

  • Examiners

    Det benyttesen intern og en ekstern sensor.