EPN-V2

MAY4100 Vocational Pedagogy and the Vocational Field Course description

Course name in Norwegian
Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en oversikt over det yrkespedagogiske forskningsfeltet og presenterer sentral forskning om lærings- og undervisningspraksiser i ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer. Emnet bygger opp en forståelse av kjennetegn ved yrkesfaglige læringsprosesser og kontekster, på tvers av ulike yrkesfag. Studentene skal få bredere innsikt i yrkespedagogisk teori (begreper og perspektiver) som kan egne seg til ulike tematikker/fagområder. Emnet skal gi god innsikt i sentrale overførbare temaer i det yrkesfaglige feltet og hvordan mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering kan integreres i lærings- og arbeidsprosesser for en helhetlig yrkeskompetanse.

Recommended preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
  • har inngående kunnskap om sentrale læringsteorier i fag- og yrkesopplæring
  • har utdypet kunnskap om framtidens kompetansebehov i samfunns- og arbeidsliv, inkludert betydningen av mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering
  • har utvidet kunnskap om forskning på fag- og yrkesopplæring

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for forståelse av sentral forskning i fag- og yrkesopplæringen
  • kan utføre systematisk litteratursøk for å utvikle en kunnskaps- og forskningsoversikt

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentrale yrkespedagogiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid.
  • kan analysere ulike perspektiver i yrkespedagogisk arbeid

Content

I dette emnet får studentene en bred innsikt i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger. Studiet er praksisorientert i den forstand at studentene oppfordres til å prøve ut ny kunnskap i praksis og gjerne knytte det til problemstillinger som er aktuelle for egne erfaringer fra arbeidslivet.

Teaching and learning methods

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved å legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

  • Individuell artikkel knyttet til relevant teori/tema fra emnet. Artikkelen skal være på 2;500 ord +/- 10 % og kan forankres i egen praksis, fra undervisning eller arbeidsliv. Arbeidskravet skal gjennomføres i høstsemesteret.

;

Det er krav om 80 % deltakelse på all organisert undervisning for å kunne gå opp til eksamen. Se nærmere informasjon i programplanen.

Assessment

Avsluttende fagtekst - kunnskaps- og forskningsoversikt. Studentene skal utforme en fagtekst i grupper på to til tre studenter som gir en kunnskaps- og forskningsoversikt over det yrkespedagogiske feltet de siste 10-20-årene i Norge, Norden og gjerne med blikk til internasjonal forskning. Fagteksten skal særlig legge vekt på temaer som er lite vektlagt i yrkespedagogisk forskning. Teksten skal være på 3000-3500 ord.

Ny/utsatt eksamen

  • dersom fagteksten vurderes til ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny oppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.; Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.