EPN-V2

MAVIT5500 Adolescent Health Course description

Course name in Norwegian
Ungdom og helse
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and Adolescents
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adult
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and Habilitation
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Master's Programme in Health Sciences
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

This course looks at different perspectives on adolescent health and political guidelines for public health work targeting young people. Social factors that are significant to the environment where young people grow up and their habits and lifestyles are thematised through the Ungdata surveys and relevant research. How population data can be used in local health promoting and preventive work is explored through the planning of concrete projects. Young people’s participation is a key aspect of this work. The course emphasises critical reflection on different approaches to health promoting and preventive work among adolescents at the group and system level. The course is organised in cooperation with NOVA (Norwegian Social Research) at OsloMet, which is among other things responsible for the Ungdata surveys. AFI (Work Research Institute, OsloMet) is also involved in organising the course. AFI has extensive experience in method development and research within youth participation.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

Learning outcomes

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en grunnleggende forståelse av tilgang til og bruk av digitalt skapt arkivmateriale. Det legger vekt på beskrivelse og gjenbruk av digitalt arkivmateriale. Emnet har også fokus på metadatamodeller og problemstillinger knyttet til forvaltning av metadata og semantiske endringer over tid.

Undervisningsspråk er norsk.

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode kunnskaper om teoretiske og metodologiske prinsipper for arkivbeskrivelse
  • har grunnleggende forståelse av de viktigste teoriene som ligger til grunn for utlevering og tilgjengeliggjøring
  • har grunnleggende kunnskap om metadatamodeller og -standarder som er relevante for fremfinning, sammenligning og lenking av informasjonsressurser
  • har gode kunnskaper om prinsipper for søk og søketeknikker

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante nasjonale og internasjonale standarder for å beskrive analoge og digitale arkiver
  • kan bruke og videreutvikle relevante metadatamodeller og standarder for arkivbeskrivelse og lenking av informasjonsressurser
  • kan reflektere over forskjellige tilnærminger til utlevering, tilgjengeliggjøring og bruk av arkivmateriale
  • kan reflektere over søk og forskjellige søketeknikker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny praksis i arkivene
  • kan se arkivmateriale i en større sammenheng

Assessment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, studiebesøk og gruppearbeid. Undervisning skjer på Campus.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En skriftlig oppgave som kan leveres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravet er knyttet til depotvirksomhetens bearbeiding og tilrettelegging av informasjonsressurser. Omfang skal vare 2-4 sider. Skrifttype Arial/Calibri 12pkt, linjeavstand 1,5 pkt. Arbeidskravets formål er at studenten skall kunne vise kjennskap til og belyse sentrale utfordringer innen digital tilgjengeliggjøring.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Grading scale

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha omfang på 8-10 sider/18400-23000 tegn inkluder mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.