Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4600 Supervision / Counselling Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster's Programme in Health Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Grade scale A-F.
Required preliminary courses
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can critically assess traditions, theories, models and methods of supervision
- can critically assess the framework and guidelines for student supervision
Skills
The student
- can plan, carry out and critically assess supervision individually and in groups
- can apply and critically assess key supervision methods and can reflect on challenges related to supervision
- can lead reflection groups
General competence
The student
- can assess relevant professional and ethical problems reflected in the supervision process
- can critically reflect on and analyse supervision and personal skills in their own and other’s supervision, and give constructive feedback
- can assess challenges and opportunities for professional development and research related to supervision
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, practical exercises in supervision individually and in groups, group work and self-study (if relevant, using digital solutions).
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- minimum 80 % participation in compulsory activities that deal with practical exercises where the student plans, carries out and critically assesses supervision of fellow students
- Group work with learning outcomes
Assessment
Målgruppe
Studiet retter seg mot pedagogiske ledere og styrere i barnehage som vil styrke sin mangfoldskompetanse.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid som leder i barnehage under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (treårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog
- Barnevernspedagog
- Kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).
Permitted exam materials and equipment
Mangfoldsledelse i barnehagen er et deltidsstudium bestående av ett emne med et omfang på 15 studiepoeng. Emnet går over to semestre med avsluttende vurdering i emnets andre semester.
Gjennom studiet vil følgende tema belyses:
1. Samfunnsnivå
- Barnehageprofesjonen
- Å være leder i et samfunn i endring
- Makt, mangfold og interseksjonalitet
- Nærmiljø
2. Ledelse av foresattesamarbeid
- Maktposisjon og leders rolle
- Kultursensitivitet, kommunikasjon og relasjon
- Uenighetsfellesskap
- Foresattes medvirkning
3. Personalledelse og samarbeid
- Teamledelse
- Tverrfaglig samarbeid
- Prosessledelse, refleksjon, «undringskultur»
- Medarbeideren som ressurs
- Å stå i ubehaget - bruke ubehaget som ressurs
4. Ledelse av pedagogisk arbeid
- Lyttende pedagogikk
- Normkritisk pedagogikk
- Inkluderende pedagogikk
- Norskhet og rasisme
- Danning, demokrati og medborgerskap
Grading scale
Pass/fail.
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
10 ECTS credits overlaps with MAPO4430 Supervision / Counselling, 10 ECTS credits.