EPN-V2

MAVIT4600 Supervision / Counselling Course description

Course name in Norwegian
Veiledning
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nutrition
Master's Programme in Health Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Grade scale A-F.

Required preliminary courses

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can critically assess traditions, theories, models and methods of supervision
  • can critically assess the framework and guidelines for student supervision

Skills

The student

  • can plan, carry out and critically assess supervision individually and in groups
  • can apply and critically assess key supervision methods and can reflect on challenges related to supervision
  • can lead reflection groups

General competence

The student

  • can assess relevant professional and ethical problems reflected in the supervision process
  • can critically reflect on and analyse supervision and personal skills in their own and other’s supervision, and give constructive feedback
  • can assess challenges and opportunities for professional development and research related to supervision

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, practical exercises in supervision individually and in groups, group work and self-study (if relevant, using digital solutions).

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • minimum 80 % participation in compulsory activities that deal with practical exercises where the student plans, carries out and critically assesses supervision of fellow students
  • Group work with learning outcomes

Assessment

Målgruppe

Studiet retter seg mot pedagogiske ledere og styrere i barnehage som vil styrke sin mangfoldskompetanse.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid som leder i barnehage under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • Faglærer (treårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • Spesialpedagog
  • Barnevernspedagog
  • Kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).

Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).

Permitted exam materials and equipment

Mangfoldsledelse i barnehagen er et deltidsstudium bestående av ett emne med et omfang på 15 studiepoeng. Emnet går over to semestre med avsluttende vurdering i emnets andre semester.

Gjennom studiet vil følgende tema belyses:

1. Samfunnsnivå

  • Barnehageprofesjonen
  • Å være leder i et samfunn i endring
  • Makt, mangfold og interseksjonalitet
  • Nærmiljø

2. Ledelse av foresattesamarbeid

  • Maktposisjon og leders rolle
  • Kultursensitivitet, kommunikasjon og relasjon
  • Uenighetsfellesskap
  • Foresattes medvirkning

3. Personalledelse og samarbeid

  • Teamledelse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Prosessledelse, refleksjon, «undringskultur»
  • Medarbeideren som ressurs
  • Å stå i ubehaget - bruke ubehaget som ressurs

4. Ledelse av pedagogisk arbeid

  • Lyttende pedagogikk
  • Normkritisk pedagogikk
  • Inkluderende pedagogikk
  • Norskhet og rasisme
  • Danning, demokrati og medborgerskap

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Overlapping courses

10 ECTS credits overlaps with MAPO4430 Supervision / Counselling, 10 ECTS credits.