Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4600 Supervision / Counselling Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster's Programme in Health Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet tar for seg ulike perspektiver på ungdom og helse og politiske føringer for folkehelsearbeid blant ungdom. Samfunnsforhold som har betydning for unges oppvekstmiljø, levevaner og livsstil tematiseres gjennom Ungdataundersøkelsene og relevant forskning. Hvordan befolkningsdata kan brukes i det lokale helsefremmende og forebyggende arbeidet utforskes gjennom planlegging av konkrete prosjekter. I dette arbeidet er ungdoms medvirkning sentralt. Emnet vektlegger kritisk refleksjon over ulike tilnærminger til helsefremmende og forebyggende arbeid blant ungdom på både gruppe- og systemnivå. Emnet gjennomføres i samarbeid med velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet som har ansvar for blant annet Ungdataundersøkelsene.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ulike perspektiver på ungdom og helse samt utfordringer i ungdomstiden
- drøfte utviklingstrekk i samfunnet som har betydning for ungdoms utvikling, helse og livskvalitet
- gjøre rede for politiske føringer for lokalt folkehelsearbeid
- drøfte hvordan ungdom kan involveres i planlegging og gjennomføring av prosjekter
Ferdigheter
Studenten kan
- forholde seg kritisk til debatter om ungdom og helse og ulike tilnærminger til helsefremmende og forebyggede arbeid blant ungdom
- utforme kunnskapsbaserte og lokalt forankrede helsefremmende og/eller forebyggende tiltak for ungdom
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for helsefremmende og forebyggende arbeid blant ungdom
- identifisere og håndtere faglige og etiske problemstillinger knyttet til folkehelsearbeid for ungdom
- formidle oppdatert folkehelsekunnskap til samarbeidspartnere, beslutningstakere og befolkningen
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, practical exercises in supervision individually and in groups, group work and self-study (if relevant, using digital solutions).
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- minimum 80 % participation in compulsory activities that deal with practical exercises where the student plans, carries out and critically assesses supervision of fellow students
- Group work with learning outcomes
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Bestått/Ikke bestått.
Grading scale
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Examiners
All examinations are assessed by an internal and an external examiner.
Overlapping courses
10 ECTS credits overlaps with MAPO4430 Supervision / Counselling, 10 ECTS credits.