Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4070 Research Design and Project Description Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Programme description
-
-
Introduction
Fysioterapeuter arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem, og samfunnet forventer at fysioterapeuter kan bidra i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser for å heve kvaliteten i tverrprofesjonelt arbeid og/eller fysioterapeutisk virksomhet. Gjennom arbeidet med bachelorprosjektet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Utover evne til å samarbeide i fagfellesskap og delta i akademisk diskusjon stiller fagutviklingsprosesser krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.
-
Recommended preliminary courses
Diego Maria Barbieri
-
Required preliminary courses
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe som vanligivs består av 3 eller 4 studenter. Den skal gi studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Det anbefales sterkt å skrive Bacheloroppgaven i samarbeid med en industripartner basert på et industriprosjekt. Bacheloroppgaven gjøres normalt i samarbeid med næringsliv eller andre institusjoner. Den skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning og kan være relatert til prosjekterings- eller entreprenørvirksomhet, eventuelt forsknings - eller utviklingsprosjekt.
Bacheloroppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan forskningskunnskap kan benyttes i klinisk praksis
- kan gjøre rede for hvordan man kritisk vurderer forskning relatert til det kliniske paramedisinske feltet
- kan gjøre rede for grunnleggende forskningsmetode og vitenskapsteori
- kjenner til de viktigste etiske og juridiske rammene for helsefaglig forsknings- og kvalitetsforbedringsarbeid
- kan gjøre rede for etiske og juridiske temaer som er relevant for selvvalgt problemstilling
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det paramedisinske fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en problemstilling innen selvvalgt tema
- kan utarbeide et selvstendig faglig forsknings-, kvalitetsforbedrings- eller utviklingsarbeid i tråd med juridiske, etiske og akademiske retningslinjer
- kan gjennomføre en kritisk vurdering av forskningsartikler og andre kilder
- kan presentere relevante funn på en akademisk og strukturert måte
- kan presentere og drøfte funn opp mot annen fag- og forskningslitteratur
- kan drøfte funnenes kvalitet, relevans og overførbarhet til den paramedisinske rollen
- kan beherske grunnleggende vurderinger av personvern, samtykke og bruk av sensitive opplysninger
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over funnene ved å gjøre rede for disse opp mot klinisk erfaringskunnskap for å besvare bachelorprosjektets problemstilling
- kan reflektere over bruk av forskningskunnskap sammen med erfaringskunnskap i en paramedisinsk kontekst
- kan vise forståelse for sammenhengen mellom forskning, klinisk praksis, samfunn og helse
- behersker kildesøk for å finne relevant forskningskunnskap og/eller kunnskapsbaserte prosedyrer innenfor et selvvalgt tema
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning, seminarer, studiegrupper, gruppearbeid og selvstudier. Emnet starter med forelesninger som skal understøtte studentenes arbeid med valg av tema, utforming av problemstilling og prosjektskisse.
Bacheloroppgaven skrives som hovedregel i gruppe på tre studenter og tar utgangspunkt i et selvvalgt tema som faller inn under læringsutbyttet for bachelorutdanningen. Oppgaven skrives i form av en litteraturstudie. Det gis tilbud om én veiledningstime på prosjektskisse (gruppebasert) og inntil tre timer på bacheloroppgaven per gruppe. Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse, som beskriver tema for oppgaven. Prosjektskissen skal godkjennes av tildelt veileder.
-
Course requirements
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter, 6000 ord (+/- 10 prosent)
Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.
-
Assessment
Gradert skala: A-F
-
Permitted exam materials and equipment
The bachelor's thesis is the concluding course in the engineering programme. The students choose the topic for their theses and the work is carried out in groups. It will give students training in carrying out a large project independently and in using relevant methodology tools, and will be organised so that the students are able to use knowledge and skills from several fields.
The bachelor's thesis is normally carried out in cooperation with business and industry or other institutions. It must be grounded in real engineering questions that are relevant to the chosen programme option, and it can be related to design or contractor operations, or to a research or development project.
The bachelor's thesis is based on knowledge acquired through all five previous semesters.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Alexander Dännerhall
-
Overlapping courses
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Two milestone meetings