Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Assistive Technology in HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and AdolescentsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adultMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and HabilitationMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-timeMaster's Programme in Health SciencesMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike retninger og tradisjoner innen digitale medier, bilde og kunst
- har kunnskap om sentrale teorier om barn og unges to- og tredimensjonale formspråkutvikling, barne- og ungdomskulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
- har kunnskap om bruk av digitale medier i kommunikasjon og undervisning og kjennskap til gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
- har kunnskap om bruk av tegning, foto og bilde som verktøy for ideutvikling og visualisering
- har kunnskap om arbeid med IKT i skapende virksomhet og i visuell dokumentasjon
- har kunnskap om bruk av digitale medier, bilde og kunst i arbeid med grunnleggende ferdigheter, tilpasset og variert opplæring og tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om arbeid med ulike materialer og håndverksteknikker og hvordan tilrettelegge for undervisning i disse
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle ulike problemstillinger og emner innen digitale medier, bilde og kunst og legge til rette for tilpasset opplæring og tverrfaglig samarbeid
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i Kunst og håndverk, og mestre læringsrettet vurderingspraksis
- kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid
- kan arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en ide til ferdig produkt i ulike materialer
- kan anvende ulike digitale medier og verktøy, som foto, animasjon og billedbehandling i eget praktisk arbeid og formidling
- kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- behersker praktisk skapende arbeid med digitale medier innen kunst og håndverk
- kan anvende og reflektere over eget FoU-arbeid ved egen skole og kan formidle ulike emner og problemstillinger innen digitale medier, bilde og kunst
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs i arbeidet med kunst og håndverk, og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
- kan legge til rette for praktisk arbeid og bruke varierte arbeidsmåter i faget basert på vurdering som redskap i læreprosesser, knyttet til arbeid med grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene for faget
- kan overføre eget praktiske FoU-arbeid til egen undervisningssituasjon og endringsarbeid på egen skole
- kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen
- kan planlegge og gjennomføre praktisk arbeid med IKT i skapende virksomhet og visuell dokumentasjon
Recommended preliminary courses
MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits.
Required preliminary courses
Nett- og samlingsbasert. Det gjennomføres 3 samlinger i semesteret.
Learning outcomes
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Arbeidskravet leveres i form av digital dokumentasjon gjennom visuelle uttrykk og tekst på blogg samt et skriftlig dokument (ca.1000 ord). Det gis til sammen 3 arbeidskrav.
- Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving, erfaringsinnhenting og kunnskapsdeling ved egen arbeidsplass. I ett eller flere arbeidskrav skal det inngå pedagogisk bruk av IKT utover bruk av dette som læringsplattform.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- Faglige innføringer og demonstrasjoner.
- Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver.
- Gruppe- og prosjektarbeid.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er todelt:
Individuell digital dokumentasjon
En digital dokumentasjon som studenten har utviklet i løpet av studiet. Vurdering foretas av intern og ekstern sensor.
Den individuelle dokumentasjonen teller 60 prosent av sluttkarakteren. Eksamenen kan påklages.
Individuelt refleksjonsnotat
Et refleksjonsnotat (fem til syv sider) som leveres digitalt. Notatet skal omhandle tverrfaglige perspektiver, faglige vurderinger og fagdidaktiske refleksjoner fra studiet. Vurdering foretas av intern og ekstern sensor.
Refleksjonsnotat teller 40 prosent av sluttkarakteren. Eksamenen kan påklages.
Begge deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter.
De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift.
Course requirements
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Assessment
Intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Permitted exam materials and equipment
- Formidling av kunst, kultur og miljø i undervisning.
- Fra idé til ferdig produkt gjennom praktisk skapende arbeid i ulike medier.
- Formidling gjennom digitale medier og visuell dokumentasjon.
- Formidling og skoleutvikling gjennom lokalt FoU arbeid.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
The course overlaps 100% with MAPSD4300/4310 Research Methods in Mental Health Care.