Programplaner og emneplaner - Student
MAVE3620 Dynamic structures and applications Course description
- Course name in Norwegian
- Dynamic structures and applications
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course forms a theoretical and practical basis for assessing choices and methods that are relevant both in current and future medical diagnostics and research. This comprises immunological, biochemical, cell and molecular biology methods. A selection of these methods are used in the practical work.
Recommended preliminary courses
Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Begynneropplæring
- overgang barnehage - skole
- lek og vennskapsrelasjoner
- kroppslige og emosjonelle perspektiver
- fysisk læringsmiljø
- klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen
Tema 2: Barn, helse og livsmestring
- barn i vanskelige livssituasjoner
- lærevansker
- tidlig innsats sosialt og faglig
Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet
- flerspråklighet som normalitet
- anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
- inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
- skole-hjem samarbeid
- skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid
Required preliminary courses
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- understands and is capable of explaining a range of biochemical and cellular biological methods, their possibilities and limitations
- understands the term proteomics, the principle behind selected analytical methods and their applications
- can describe different advanced microscopy techniques, principles and areas of application
- understands the principle behind different methods of preparation of transgenic animals, and can explain the laws and regulations that regulate the production of such animals
Skills
The student
- can assess the suitability of selected biochemical and cell biological methods and their strengths and weaknesses in an independent manner
- can use and critically interpret results from selected methods in the field of biochemistry and cell biology in an independent manner
- can conduct bio-informatic searches in web-based sequence databases
- can present research results in a scientific manner
General competence
The student
- can critically assess relevant methods in biomedical research and diagnostics
- can design an experiment in biochemistry and cell biology
Teaching and learning methods
The work and teaching methods used include lectures, student presentations, seminars and skills training in the form of laboratory work. Digital learning resources will be made available to students in advance and some of the teaching will be organised as flipped classroom.
Course requirements
No requirements
Assessment
InRetten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 3 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom den skriftlige delen ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til observasjonsdagene, vil det bli gitt en kompensatorisk oppgave etter nærmere avtale med faglærer. Denne kompensatoriske oppgaven kan gis individuelt.
Målform: Nynorsk
Arbeidskrav 2
En skriftlig gruppeoppgave knyttet til praksis i barnehage (1500 ord +/- 10 %). Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten. Formålet med arbeidskravet er at studenten gjør seg kjent med barnehagebarns forutsetninger ved overgangen til skolen.
Arbeidskrav 3
Arbeidskravet er knyttet til fagene IKT og PEL. Det består av to deler og utføres individuelt.
3a: Observasjon
I løpet av praksisperioden skal hver enkelt student gjøre en observasjon som kan relateres til temaet, tilpasset opplæring.
3b: Presentasjon
I etterkant av praksis skal hver enkelt student bruke observasjonen til å lage en digital presentasjon. Presentasjonen leveres individuelt på Canvas og presenteres i gruppe i klassen.
Pensumlitteratur og refleksjon knyttes til presentasjonen.
Innholdskrav, framgangsmåte og kriterier beskrives nærmere i oppgaveteksten.
Formålet med arbeidskravet er at studenter får kunnskap om hvordan de kan ta i bruk et bredt spekter av pedagogiske tilnærmingsmåter for å kunne tilpasse undervisningen til et stort mangfold av elever.
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav se fagplanen.
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaer på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 3 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (aksjonsforskning-læring)
- lesegruppe
- kurs i kroppsøving. Studentene skal ha kunnskap om begynneropplæring. For å oppnå dette skal studiet blant annet gi studentene innsikt i betydningen av barns behov for læring gjennom lek og aktiv fysisk utfoldelse. Det arrangeres et kurs i kroppsøving for å bidra til at studentene oppnå dette. Rammene for kurset kommer frem i eget skriv.
- tema psykososialt miljø
-
INTER1200
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Permitted exam materials and equipment
Simple handheld calculator.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.