EPN-V2

MAVE3600 Prosess and Piping Design Course description

Course name in Norwegian
Prosess og piping
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

The course addresses the engineering work that forms the basis of building a process plant. It includes calculations in process technology, preparation of drawings and selection of equipment and components. The field is theoretically demanding, but also requires practical sense.

Recommended preliminary courses

Alle arbeidskravene må være godkjente før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen. Til eksamen leverer studenten en mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.

  • Prosjektbeskrivelse med budsjett, 3-5 sider
  • En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fotobok.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence.;

Knowledge;

  • can explain process and technical components, and their drawing symbols
  • can read drawings and process flow charts (P&ID)
  • can explain current codes and knowledge about associated standards
  • has basic knowledge about software related to the field

Skills

The student

  • is able to prepare process flow charts, pipe arrangement drawings and isometric drawings
  • is able to calculate flow forces
  • can execute calculations loads on a pipe system
  • is able to perform stress and flexibility analyzes
  • can dimension trailers and bearings
  • can construct expansion joints

General competence

The student

  • ;is able to;construct and dimension a process plant using relevant theory, use of professional software, knowledge of standards and use of equipment catalogs;

Teaching and learning methods

Lectures, practice and project assignments.

Course requirements

Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene vise at de har grunnleggende kunnskap om reportasjejournalistikk, og at de evner å utvikle idé, planlegge, gjennomføre og presentere et komplekst reportasjeprosjekt over tid.

Assessment

ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Permitted exam materials and equipment

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • metoder for idéarbeid
  • metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
  • metoder for redigering av et stort bildemateriale
  • presentasjon av reportasje i dokumentarformatet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer
  • arbeide metodisk med bilder og tekst (eller andre verbalkilder) på langvarige selvstendige prosjekter
  • redigere et stort materiale med bilder og mange verbalkilder
  • presentere store reportasjer i et relevant format
  • reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten har utviklet

  • selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
  • evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
  • evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk

Grading scale

Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon .

Arbeidet med dokumentaren er organisert i de tre periodene:

  • Teoretisk forkurs. Her skal studenten utvikle en reportasjeidé fram til en pitch og videre til en prosjektbeskrivelse.
  • Feltarbeid. Her arbeider studenten selvstendig med å samle opptak og informasjon til dokumentaren og tar kontakt med veileder etter behov.
  • Redigering og produksjon . Studenten samarbeider med medstudenter og veileder om redigering av egen og medstudenters dokumentar.

Examiners

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • Pitch - muntlig presentasjon av prosjektet i essens på tre minutter. Pitchen leveres også skriftlig.
  • Prosjektbeskrivelse med budsjett, 3-5 sider
  • Minimum 3 uker feltarbeid
  • Deltakelse i felles samlinger i forarbeid- og redigeringsfasen.
  • Deltakelse i redigering av eget og en medstudents prosjekt etter anvisning fra faglærer.
  • Et ferdig produkt i form av en dokumentar presentert som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller en fotobok. Fotobok leveres som pdf, med anledning til å levere fysisk bok i tillegg.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer