EPN-V2

MAVE3600 Prosess and Piping Design Course description

Course name in Norwegian
Prosess og piping
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    The course addresses the engineering work that forms the basis of building a process plant. It includes calculations in process technology, preparation of drawings and selection of equipment and components. The field is theoretically demanding, but also requires practical sense.

  • Recommended preliminary courses

    Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1 emne M5GMD1000: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
  • Required preliminary courses

    None.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence.

    Knowledge

    • can explain process and technical components, and their drawing symbols
    • can read drawings and process flow charts (P&ID)
    • can explain current codes and knowledge about associated standards
    • has basic knowledge about software related to the field

    Skills

    The student

    • is able to prepare process flow charts, pipe arrangement drawings and isometric drawings
    • is able to calculate flow forces
    • can execute calculations loads on a pipe system
    • is able to perform stress and flexibility analyzes
    • can dimension trailers and bearings
    • can construct expansion joints

    General competence

    The student

    • is able to construct and dimension a process plant using relevant theory, use of professional software, knowledge of standards and use of equipment catalogs
  • Teaching and learning methods

    Lectures, practice and project assignments.

  • Course requirements

    The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

    • Three project assignments
  • Assessment

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

    Fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, (Nasjonalt råd for Lærerutdanning, 2018):

    «Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 5.-10. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.»

    Dette emnet gir en grundigere utdypning og forklarer flere sammenhenger mellom temaer som allerede er behandlet i emne 1 og emne 2, i tillegg til å ta opp flere nye aspekter ved algebraisk tenkning.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10

    • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger

    mellom representasjoner kan ha for elevers læring

    • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og

    begrensninger ved slike læremidler

    • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike

    perspektiv på kunnskap og læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
    • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
    • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
    • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
    • kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
    • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

    Generell Kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
    • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
  • Examiners

    Se fagplanen.