Programplaner og emneplaner - Student
MAVE3600 Prosess and Piping Design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosess og piping
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The course addresses the engineering work that forms the basis of building a process plant. It includes calculations in process technology, preparation of drawings and selection of equipment and components. The field is theoretically demanding, but also requires practical sense.
-
Recommended preliminary courses
Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1 emne M5GMD1000: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
-
Required preliminary courses
None.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence.
Knowledge
- can explain process and technical components, and their drawing symbols
- can read drawings and process flow charts (P&ID)
- can explain current codes and knowledge about associated standards
- has basic knowledge about software related to the field
Skills
The student
- is able to prepare process flow charts, pipe arrangement drawings and isometric drawings
- is able to calculate flow forces
- can execute calculations loads on a pipe system
- is able to perform stress and flexibility analyzes
- can dimension trailers and bearings
- can construct expansion joints
General competence
The student
- is able to construct and dimension a process plant using relevant theory, use of professional software, knowledge of standards and use of equipment catalogs
-
Teaching and learning methods
Lectures, practice and project assignments.
-
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- Three project assignments
-
Assessment
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, (Nasjonalt råd for Lærerutdanning, 2018):
«Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 5.-10. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.»
Dette emnet gir en grundigere utdypning og forklarer flere sammenhenger mellom temaer som allerede er behandlet i emne 1 og emne 2, i tillegg til å ta opp flere nye aspekter ved algebraisk tenkning.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
-
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
• har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger
mellom representasjoner kan ha for elevers læring
• har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og
begrensninger ved slike læremidler
• kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike
perspektiv på kunnskap og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell Kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
-
Examiners
Se fagplanen.