Programplaner og emneplaner - Student
MAVE3600 Prosess and Piping Design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosess og piping
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Recommended preliminary courses
Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
On successful completion of the course, the student:
- can interpret the philosophy behind principles, design and modelling considerations in using finite element methods (FEM) in analysis and design of structures.
- can describe the general steps used in FEM to model and solve complex nonlinear problems in structural analysis and design.
- has detailed knowledge of solution methods for nonlinear static problems, and some knowledge on solution methods for nonlinear dynamic problems.
- has detailed knowledge of nonlinear geometry and nonlinear material models (elastoplastic and others) and the applications of these models in structural analysis.
- can explore the complex issues in convergence of solutions using nonlinear FEM.
Skills:
On successful completion of the course, the student can:
- demonstrate the ability to use FEM to produce a reliable prediction of displacements and stresses in nonlinear structural problems of relevance to engineering practice.
- create and design complex engineering structures using finite element methods.
- develop expertise in the usage of commercial finite element software for both linear and nonlinear analysis of complex structures.
General competence:
On successful completion of the course, the student can:
- use advanced commercial FEM software.
- understand the importance of verification and validation in research and demonstrate the ability to make critical assessments
- communicate effectively through written reports.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
- Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
- Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
- Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
- Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
- Helse, miljø og sikkerhet
- Fag- og yrkesopplæring
Teaching and learning methods
Lectures and project assignments.
Course requirements
Studentene tilegner seg i dette emnet det nødvendige matematikkgrunnlaget for de andre emnene i studiet og lærer å knytte matematikkunnskapene til problemstillinger innen samfunns- og bedriftsøkonomi. Emnet sikter mot å utvikle studentenes evne til logisk og analytisk tenkning. Dette skal gi grunnlag for å forstå matematisk modellering i økonomiske sammenhenger og for å kunne arbeide med problemorienterte oppgaver.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
An individual three-hour written exam.
The exam grade can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
- analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
- analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
- analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
- løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
- anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.
Grading scale
The course teaches advanced topics in finite element modelling and simulation of structures such as reinforced concrete, steel and timber structures. The course will also expose students to some of the recent trends and research areas in FEM.
All physical structures exhibit nonlinear behaviour to some extent, and the assumptions of linearity are often simplistic and inadequate for real-life structures. In such cases, linear analysis is only an approximation that makes the analysis of structures more tractable. The analysis of a structure undergoing some form of nonlinear behaviour will be much more accurate if a nonlinear finite element analysis is carried out. Nonlinearities can be caused by changes in geometry or by nonlinear material behaviour. This is an advanced course which follows up on linear FEM and is based on the extension of formulation of the FE equilibrium equations to the nonlinear domain, covering both types of nonlinearities.
The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.
Examiners
No formal requirements over and above the admission requirements. The course is based on knowledge and skills within solid mechanics, statics, design of reinforced concrete and steel structures as well knowledge in finite element method (FEM) in structural analysis and design.