EPN-V2

MAUU4300 Universal Design of Interactive Systems Course description

Course name in Norwegian
Universal Design of Interactive Systems
Study programme
Master's Degree Programme in Universal Design of ICT
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

This course covers problems, terminologies and methods in Universal Design of ICT.

Required preliminary courses

Admission requirements.

Learning outcomes

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student

  • has specialized knowledge in different technologies and techniques relevant to universal design
  • has advanced knowledge of forums and channels in which research results within universal design are published

Skills

On successful completion of this course the student

  • can communicate ideas through concept sketches
  • can design cost-effective prototypes
  • can involve and communicate with users in the design process
  • can evaluate the prototypes using various forms of user testing with diverse users
  • can produce user manuals and product descriptions

General competence

On successful completion of this course the student

  • can communicate scientific problems, analysis and conclusions in universal design of ICT to both specialists and the general public
  • has practical experience with diverse user groups with a variety of needs for universal design

Teaching and learning methods

This course is organized as a series of seminars where students present core concepts and topics in the literature. Guest lectures will be organized on chosen topics. Students work in groups under supervision.

Course requirements

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå.

Emnet har fokus på menneskers hverdagsliv, livsvilkår og sosiale problemer som er av betydning for deres livskvalitet. Studentene vil få kunnskap om sosialt arbeid i et livsløpsperspektiv, knyttet til ulike faser og overganger i livet. Emnet belyser hvordan hverdagslivets utfordringer og problemer kan forebygges, avhjelpes og mestres.

Studentene får kunnskap om hvordan sosialarbeideren kan identifisere og støtte mestringsstrategier hos den enkelte, motivere til endring og gi hjelp og støtte i krevende livssituasjoner.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn
  • har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, helse, utdanning, arbeid og sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar
  • har kunnskap om ulike kunnskapsformer, slik som (vitenskaps)teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig
  • kan gjenkjenne og analysere sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå herunder rus og psykisk helseproblematikk, og hvordan disse kan påvirke mennesker i ulike livssituasjoner
  • kan gjenkjenne ulike vitenskapsteoretiske kunnskapsformer, slik som, teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid
  • har innsikt i hvordan kunnskap, verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen
  • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess og formidle kunnskap om sammenhengen mellom sosiale problemer i hverdagslivet i ulike livsfaser

Grading scale

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer som medstudentvurdering og seminardager for muntlige presentasjoner. Oppfølging og veiledning gis underveis.

Examiners

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig oppgave i gruppe og tilstedeværelse på seminar

Skriftlig oppgave: Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord (+/- 10 %). Det tilbys muntlig tilbakemelding til gruppa før innlevering. Den endelige gruppeoppgaven skal leveres inn i forkant av at gruppene presenterer sine oppgaver muntlig. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i arbeidet. Formålet med oppgaveskriving er å gi studenten øvelse i akademisk skriving.

Krav om oppmøte: Tilstedeværelse på to dagers seminar med muntlig presentasjon av egen gruppeoppgave og tilstedeværelse på andre gruppers presentasjoner.

Den skriftlige oppgaven og den muntlige presentasjonen vurderes samlet av gruppas lærer. Dersom oppgaven og/eller muntlig presentasjon ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon av oppgaven og holde en muntlig presentasjon én gang til innen angitt frist. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse på seminardagene er at studenten skal være med å presentere oppgave sammen med gruppen sin og for å delta på andre gruppers presentasjoner.

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.