EPN-V2

MATY7200 Economics Course description

Course name in Norwegian
Økonomi
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Undervisningen i faget går over tre semestre. Faget er organisert med utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlige ferdigheter. Studentene vil få anledning til å arbeide med fagets innhold i praksisperiodene.

    Aktuelle arbeidsmåter er individuelt studiearbeid med lesing av pensum, klasse- og gruppearbeid, skriving av tekster blant annet til digital mappe, tilbakemelding på medstudenters tekster, muntlige framlegg, og rollespill, med mer. Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller på trinn. Det er flerfaglige perioder og kurs i løpet av studieåret.

    Flerfaglig samarbeid

    I hvert studieår vil det inngå enkelte flerfaglige temaperioder, der overordnede temaer som angår alle studentene på kullet tas opp. Dette gjelder blant annet Studiestart og fellestemaet Språk og læring ; Grunnleggende ferdighet, Mangfold og Barn, ungdom og helse. Utfyllende informasjon om fellesopplegg er å finne i programplanen.

    Flerfaglige temaer

    Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. Til flere av fagområdene som organiseres på tvers av fag, er det utviklet et fellespensum til bruk i oppgaver knyttet til de spesielle periodene, men også i andre deler av studiene i faget.

    Et flerkulturelt perspektiv

    Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør dem i stand til å møte og forstå forskjellighet, og bruke mangfoldet som en ressurs i norskfaget. Studentene skal kunne forstå hvordan barn og unges identitet dannes og utvikles i det flerkulturelle samfunnet, særlig knyttet til språk. De skal kunne legge til rette for læring også for elever som har et annet førstespråk enn norsk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Studentene tilegner seg i norskfaget ferdigheter og didaktisk forståelse når det gjelder lesing, skriving og muntlige ferdigheter, men også ferdigheter og didaktisk kunnskap knyttet til regning og bruk av digitale verktøy. De grunnleggende ferdighetene knyttes sammen gjennom arbeid med læringsstrategier og gjennom bruk av biblioteket som et læringssenter.

    Vurderingskompetanse

    Studentene skal lære å vurdere elevens utvikling innen de ulike delene av norskfaget. De skal tilegne seg kunnskap om hvordan vurderingskriterier og ulike vurderingsformer utvikles og virker. Studentene får øving i å reflektere didaktisk om vurdering og bruker ulike vurderingsformer i arbeid med litterære og språklige emner. Læreplanforståelse og kunnskaper om vurderingsmåter er sentrale tema i alle fire emnene i studiet.

    Forskningsforankring

    Gjennom møtet med forskning skal studentene utvikle evne til kritisk refleksjon over egen og skolens kollektive praksis. I norskfaget introduseres studentene for forskningsbasert kunnskap og forskningsbaserte læringsprosesser. De skal tilegne seg kompetanse til å kunne vurdere, bruke og formidle relevante forskningsresultater. Studentene bruker læringssentra som kilde og støtte i de ulike læringsoppgavene.

  • Learning outcomes

    Eksamen består av to deler med litterære, språklige og didaktiske oppgaver:

    • Del 1: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Nynorsk.
    • Del 2: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Bokmål.

    Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.

  • Content

    Sentrale temaer i emnet:

    • gjøre rede for og kunne regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn
    • beregne inntekt, skatt og avgifter
    • vurdere forbruk og bruk av kredittkort, og reflektere over konsekvenser ved kredittlån
    • sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark
    • undersøke og vurdere valg av ulike former for lån og sparing
    • yrkesretting av oppgaver i økonomi
    • arbeid med grunnleggende ferdigheter i økonomi
    • programmering
  • Teaching and learning methods

    Begge eksamensdelene vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Course requirements

    Lesing, skriving og muntlige ferdigheter - med fordypning

    • Fagbøker for barn og unge.
    • Oversatt barne- og ungdomslitteratur inkludert triviallitteratur.
    • Tekstbegrepet, litterasitetsbegrepet (literacy), leseforståelse.
    • Leseutvikling med vekt på den andre leseopplæringa og norsk som andrespråk.
    • Film og dataspill.
    • Sammensatte tekster (bildebøker, tegneserier og læremidler).
    • Sjangerkunnskap: essay, kåseri og (voksen-) novelle.
    • Lese- og skrivevansker.
    • Skriveutvikling med vekt på skriving på andrespråket (mellomspråkstekster).
    • Språkfilosofi og språklæringsteorier.
    • Flerspråklighet.
    • Språkutvikling og språklæring, med vekt på norsk som andrespråk.
  • Assessment

    Individuell digital muntlig eksamen, varighet: 25-30 min.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.