Programplaner og emneplaner - Student
MATY7200 Economics Course description
- Course name in Norwegian
- Økonomi
- Study programme
-
Mathematics with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vektlegger forståelse av økonomi gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på økonomi
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i økonomi
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i økonomi
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i økonomi, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med økonomi
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler økonomi, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i økonomi, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i økonomi
- kan yrkesrette undervisning som omhandler økonomi, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Emnet er for studenter som har fått fritak for deler av MASY4050 Vitenskapsteori, forskninsmetode og kvalytetsarbeid, 15. stp. Studentene mangler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
- kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger og selvstudier.
Grading scale
Ingen.
Examiners
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: 1500 ord (+/- 20 %).