EPN-V2

MATY7100 Didactics of Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Matematikkdidaktikk
Study programme
Mathematics with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette emnet er det fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan legge til rette for matematiske samtaler med elever
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis

Content

Alle hjelpemidler er tillatt.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Studiet Praktisk pedagogikk for i fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1) skal gi grunnleggende lærerkompetanse for fagskolens steds - og nettbaserte tilbud. Gjennom studiet skal studentene lære å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid for fagskolestudenter, både i stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp. De skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter på egen arbeidsplass. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst på det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.

Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.

Assessment

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og arbeidsmetoder som er relevante for fagområdet, herunder utviklingsarbeid
  • har kunnskap om voksnes læring og realkompetanse
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolen innenfor både det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
  • kjenner til utfordringer knyttet til stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere variert læringsarbeid i fagskolen
  • kan veilede, vurdere og dokumentere studenters læring og utvikling, og gi tilbakemeldinger som bidrar til refleksjon i læringsarbeidet
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til teorier og informasjonskilder
  • kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i fagskolelærerrollen
  • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø preget av mangfold og likestilling
  • kan formidle og diskutere faglige, yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske problemstillinger
  • kan legge til rette for nytenkning og innovasjon med at lokalt arbeids- og samfunnsliv involveres i læringsarbeidet

Permitted exam materials and equipment

Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • Læreren, eleven og opplæringen.
  • Læreren og eleven i organisasjonen.
  • Læreren, eleven og skolen i samfunnet.

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Grading scale

Opptak til studiet.

Examiners

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale styringsdokumenter for opplæring
  • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
  • teori om barn og unges læring og utvikling
  • klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
  • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
  • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
  • sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
  • barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
  • reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
  • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser