Programplaner og emneplaner - Student
MATY7100 Didactics of Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikkdidaktikk
- Study programme
-
Mathematics with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet er det fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk.
Required preliminary courses
MATY6100 Tall og algebra og MATY6200 Geometri
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
- har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
- har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
- har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
- kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk
;
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
- kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
- kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan legge til rette for;matematiske samtaler med elever
- kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
- kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
- kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis
Content
Sentrale temaer i emnet:
- læreplananalyse
- planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
- refleksjon og kritisk tenkning
- matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
- tilpasset opplæring og differensiering
- å samtale om matematikk ;
- matematikkvansker
- motivasjon og forståelse
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Arbeidskrav 1
Arbeidskrav 1 består av to deler. Temaet er knyttet til omvendt undervisning og bruk av opptak;i PowerPoint (eller tilsvarende program) som digitalt verktøy for å lage en presentasjon/film som elever kan se i forkant av en opplæringsøkt. Hensikten med arbeidskravet er å få kunnskap om, og erfaring med omvendt undervisning og egnede verktøy til bruk i dette arbeidet.
Del 1: Det skal lages en multimodal presentasjon med valgfritt matematisk eller matematikkdidaktisk tema fra læringsutbyttebeskrivelsene fra studiet. Det er et individuelt arbeid, som skal deles med medstudenter og lærer. Presentasjonene (7 - 10 minutter) blir gjenstand for medstudentvurdering, diskusjon og erfaringsdeling i grupper på samling.
Del 2: Det skal leveres et refleksjonsnotat knyttet til erfaringene med presentasjonene, erfaringene med medstudentvurdering, og omvendt undervisning generelt. Omfang på refleksjonsnotatet er 1250 ord +/- 10 %.
;
Arbeidskrav 2
Arbeidskrav 2 er et prosjektarbeid med valgfritt tema. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med prosjektarbeid som arbeidsform i matematikk, samt utvikle seg i rollen som matematikklærer gjennom refleksjon. Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:
Del 1: Klassen deles inn i grupper* (2-4 studenter), som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for læringsutbyttebeskrivelsene. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1250 ord +/- 10 %.
*Del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Assessment
Eksamen består individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager, omfang 3;000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres; som ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.
Examiners
Knowledge of pathophysiological processes, such as inflammation, infection, cell damage, cell death and cancer development is essential to understanding disease processes. Characterising the disturbances in the biological processes, which take place in connection with disease, forms the basis for laboratory diagnostics. Analysis of biochemical markers and cells from different organs is important to the diagnosis and treatment of patients, and the medical laboratory scientist is key in the completion of these analyses.
The course comprises a project in interdisciplinary communication, interaction and supervision