EPN-V2

MATY6200 Geometry Course description

Course name in Norwegian
Geometri
Study programme
Mathematics with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3. år.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dramafagets grunnelementer og teatrets formspråk, dramaturgi og virkemidler.
  • har kunnskap om å lede utforskende, skapende og sceniske prosesser.
  • har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater og andre skapende prosesser.
  • har grunnleggende kunnskap om drama, figurteater, samt estetiske læringsformers kunstneriske og didaktiske muligheter i grunnskolen.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke varierte uttrykksformer, metoder og læringsformer i dramarbeid og skapende prosesser.
  • kan fremstille enkle figurer og sceniske rom for bruk i undervisning.
  • har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter for og med barn og unge.
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede dramaarbeid og skapende prosesser for og med barn og unge i en mangfoldig kontekst.

Generell kompetanse

Studenten

  • har ferdigheter knyttet til kroppsspråk, stemmebruk, scenisk tilstedeværelse og observasjon i sin lærerrolle.
  • kan delta i og aktivt bidra inn i ulike skapende og estetiske læringsprosesser.
  • kan reflektere over dramafagets egenart og estetiske mulighetsrom i skolen.
  • kan gjøre bevisste estetiske og etiske vurderinger av dramarbeid og skapende prosesser i skolen.

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
  • løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
  • regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
  • bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
  • tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
  • trigonometri
  • regne med vektorer i planet
  • logaritme- og eksponentialfunksjonen
  • derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
  • funksjoner
  • yrkesretting av oppgaver i geometri
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav 1

Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet består av to deler:

Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.

Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven i del 1. Omfang: 1250 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

Remi Hovda