EPN-V2

MATY6200 Geometry Course description

Course name in Norwegian
Geometri
Study programme
Mathematics with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
  • kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
  • løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
  • regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
  • bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
  • tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
  • trigonometri
  • regne med vektorer i planet
  • logaritme- og eksponentialfunksjonen
  • derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
  • funksjoner
  • yrkesretting av oppgaver i geometri
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

  • Studere hvordan nasjonale og internasjonale framtidsscenarioer påvirker salg-, service- og reiselivsfagene for å kartlegge fremtidig yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov.
  • Analysere trender, konsepter, og serviceleveranse
  • Analyse av fremtidig yrkesutøvelse
  • Analyse av kompetanse- og opplæringsbehov
  • Dokumentere hvordan yrke, organisasjon og ledelse påvirker salg-, service-, og reiselivsfagene på ulike nivå i samfunnet
        • Yrkesmessige utfordringer i et skole-, samfunns- og arbeidslivsperspektiv med særlig vekt på salg-, service- og reiselivsfagene
        • Demokrati og medborgerskap i samfunns- og arbeidslivet spesielt knyttet til salg-, service og reiselivsfagene
        • Analyse av utviklingstrekk og framtidsscenarioer knyttet til samfunnsoppgaver og aktuell yrkesutøvelse i salg-, service og reiselivsfagene og hvilken betydning dette har for kompetansekrav og opplæringsbehov.
  • Forskningsmetode knyttet til å innhente, analysere og presentere relevante funn som grunnlag for kunnskapsbaserte avgjørelser i skole- og arbeidsliv.
  • Kunnskap om innovasjon og utvikling i et salg-, service og reiselivsperspektiv med særlig vekt på:
        • teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
        • digitalisering og robotisering
        • bærekraft og etikk

Praksis

Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde som dokumenteres etter retningslinjer gitt av OsloMet.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.