Programplaner og emneplaner - Student
MATY6200 Geometry Course description
- Course name in Norwegian
- Geometri
- Study programme
-
Mathematics with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
- kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
- kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
Content
Ingen hjelpemidler tillatt
Teaching and learning methods
Emnet har fokus på fødsel, familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig kompetanse, samt bli bevisst klinisk praksis som en viktig arena for kunnskaps- og fagutvikling. Dette krever at studenten får innblikk i og mulighet til kritisk refleksjon både i dybden og bredden innen jordmors funksjons- og ansvarsområder.
Jordmorvirksomhet i skjæringspunktet mellom normalitet og risiko er også et viktig fokus. Ulike tema blir diskutert i lys av mangfold. Å være opptatt av det normale innebærer et ansvar for å oppdage og respektere grensene for det kompliserte.
Læringsaktiviteten i temaet er organisert i følgende tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt) og støttefag (kommunikasjon, juss, etikk, ernæring og fysisk aktivitet, psykososiale aspekter ved familiedannelse).
Course requirements
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi under svangerskap, fødsel og i barselperiode
- kan gjenkjenne normale og avvikende prosesser og identifisere mors, barns og familiers behov for oppfølging i svangerskap, fødsel og barselperiode
- kan drøfte betydningen av sosiokulturelle aspekter som har betydning for individuell tilnærming til kvinnen under svangerskap, fødsel og i barselperiode
- kan drøfte jordmors funksjon og ansvar og den lovgivning som regulerer jordmorvirksomheten
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte jordmorfaglige problemstillinger i lys av teoretisk kunnskap
- kan analysere kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
- kan bidra til nytenkning og videreutvikling av tverrfaglig samarbeid under svangerskap, fødsel og barselperiode
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien
Permitted exam materials and equipment
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på inntil 4 studenter
- Deltagelse på seminar hvor arbeidskravet presenteres
Examiners
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.
Studentene trekker tilfeldig spørsmål og får 5 minutter til å disponere en ca.10 minutters presentasjon. Resten av tiden avsettes til oppsummering/diskusjon sammen med sensorer.