Programplaner og emneplaner - Student
MATY6200 Geometry Course description
- Course name in Norwegian
- Geometri
- Study programme
-
Mathematics with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Learning outcomes
MASYK4000 og MASYD4000 overlapper hverandre.
Content
Sentrale temaer i emnet:
- bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
- løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
- regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
- bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
- tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
- trigonometri
- regne med vektorer i planet
- logaritme- og eksponentialfunksjonen
- derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
- yrkesretting av oppgaver i geometri
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Arbeidskrav 1
Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av to deler:
Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven. Omfang: 1250 ord (+/- ti prosent). Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Kalkulator og godkjent formelsamling.
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.