EPN-V2

MATY6200 Geometry Course description

Course name in Norwegian
Geometri
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y - Vg1 yrkesfaglege program, med hovedvekt på geometri
    • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
    • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
    • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
    • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
    • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
    • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
    • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
    • behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
    • kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
    • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
    • kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
  • Content

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
    • Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.

    I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.

    Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

    Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Arbeidskrav 1

    Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.

    Arbeidskrav 2

    Arbeidskravet består av to deler:

    Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.

    Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven. Omfang: 1250 ord (+/- ti prosent). Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet

  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Grading scale

    Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet gjennom et prosjektbasert øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav). Undevisningen og veiledning er oppmøtebasert.