Programplaner og emneplaner - Student
MATY6200 Geometry Course description
- Course name in Norwegian
- Geometri
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
-
Required preliminary courses
Ingen
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y - Vg1 yrkesfaglege program, med hovedvekt på geometri
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
- kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
- kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
-
Content
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.
I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.
Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Course requirements
Arbeidskrav 1
Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av to deler:
Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven. Omfang: 1250 ord (+/- ti prosent). Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet
-
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
-
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet gjennom et prosjektbasert øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav). Undevisningen og veiledning er oppmøtebasert.