Programplaner og emneplaner - Student
MATY6100 Numbers and algebra in practice Course description
- Course name in Norwegian
- Tall og algebra
- Study programme
-
Mathematics with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vektlegger forståelse av tall og algebra gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
Required preliminary courses
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglige program, med hovedvekt på tall og algebra
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i tall og algebra
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i tall og algebra, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med tall og algebra
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler tall og algebra, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i tall og algebra, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
- kan yrkesrette undervisning som omhandler tall og algebra, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
Content
Se programplanen.
Teaching and learning methods
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
Course requirements
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om algoritmisk tenkning/programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen : http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/LU/Firearige-studier/Grunnskolelaerer-1.-7.-trinn-fireaarig-ikke-opptak-etter-2016/Programplaner-og-fagplaner-for-tidligere-kull/Programplan-for-Grunnskolelaererutdanning-trinn-1-7-studieaaret-2017/Fagplan-for-Samfunnsfag-1-1.-7.-trinn-3.-studieaar-2017-2018.
Grading scale
Eksamen består av en individuell fordypningsoppgave på ca. 4500 ord (+/- 10 %) som skal bygge på emnearbeid om et av emnene som er behandlet i pensum fra emne 1. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv innenfor læringsutbyttene for emne 1. Fordypningsoppgaven skal leveres i slutten av høstsemesteret. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Avsluttende karakter i Samfunnsfag 1 for 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3100 og G1SAM3200 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått ordinær eksamen kan fordypningsoppgaven omarbeides.
Examiners
Alle.