Programplaner og emneplaner - Student
MATY6100 Numbers and algebra in practice Course description
- Course name in Norwegian
 - Tall og algebra
 
- Weight
 - 15.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2024/2025
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet vektlegger forståelse av tall og algebra gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen
 - 
    
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglige program, med hovedvekt på tall og algebra
 - har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i tall og algebra
 - har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
 - har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i tall og algebra, i ulike yrkesfaglige program
 - har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
 - kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med tall og algebra
 
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
 - kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
 - kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
 - kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler tall og algebra, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
 - behersker begreper og uttrykksformer i tall og algebra, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
 - kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
 - kan yrkesrette undervisning som omhandler tall og algebra, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
 - kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
 
 - 
    
Content
Sentrale temaer i emnet:
- gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten relevante digitale verktøy, samt presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er
 - tolke, bearbeide, vurdere og diskutere matematisk innhold i skriftlige, muntlige og grafiske fremstillinger knyttet til yrkesfagene, lokalsamfunnet og media
 - forenkle flerleddede uttrykk, løse ligninger av første og andre grad, røtter samt potensligninger
 - tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv
 - regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
 - proporsjonale og omvendt proporsjonale størrelser i praktiske sammenhenger
 - yrkesretting av oppgaver i tall og algebra
 - arbeid med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
 - 
    
Course requirements
Arbeidskrav 1
Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler tall og algebra, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om tall og algebra.
Arbeidskrav 2
Arbeidskrav 2 består av to deler:
Del 1: en fagdidaktisk gruppeoppgave med fokus på tall og algebra, yrkesretting og regning i programfagene, samt kjennetegn på måloppnåelse. Arbeidskravet skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 20-25 minutter.
Del 2: det skal leveres et individuelt refleksjonsnotat i etterkant av presentasjonen i del 1. Omfang: 650 ord +/- 10 %.
Hensikten med arbeidskravet er å kunne samarbeide i gruppe for å planlegge og utarbeide et yrkesrettet undervisningsopplegg i tall og algebra, samt utvikle seg som matematikklærer gjennom refleksjon.
 - 
    
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
 - 
    
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
 - 
    
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.