Programplaner og emneplaner - Student
MATS3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse. Emnet bygger på 1. og 2. studieår i studieprogrammet.
Required preliminary courses
Emnet inneholder sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Det gis en innføring i fagområdets historie og plass i dagens samfunn. Helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesøsters fagutøvelse blir belyst. Helsesøsters helsefremmende og forebyggende innsats for barn, unge og deres familier på individ, gruppe og samfunnsnivå vektlegges.
Learning outcomes
Opptak til studiet
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike teorier knyttet til begrepene helse og livskvalitet
- har inngående kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid overfor individer og befolkningsgrupper, inkludert epidemiologi
- har avansert kunnskap om helsesøsters funksjon, ansvarsområder og etiske utfordringer og kan identifisere profesjonens rolle i samfunnet
- har inngående kunnskap om betydningen av det helsefremmende- og forebyggende arbeid i et globalt perspektiv
- har kunnskap om samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen
- har inngående kunnskap om relevante lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og kritisk vurdere fagutøvelsen i et folkehelseperspektiv og basert på nasjonale retningslinjer
- kan anvende relevante teorier og metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan analysere og anvende epidemiologiske data og definisjoner i planlegging av folkehelsearbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å analysere faktorer i samfunnet som påvirker folkehelsen
- kan analysere og vurdere kvalitetssikring i arbeidet
- kan anvende og vurdere etiske perspektiv som utgangspunkt ved kritisk refleksjon i fagutøvelsen
Course requirements
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med framlegg, ferdighetstrening, seminarer og selvstudium.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% tilstedeværelse i ferdighetstrening, på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- oppgave i gruppe ca. 3-4 studenter som skal munne ut i et abstrakt på inntil 500 ord med muntlig gruppepresentasjon
Permitted exam materials and equipment
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Individuell presentasjon og drøfting av en valgt vitenskapelig artikkel, med et aktuelt fagdidaktisk tema.
- IKT som læringsverktøy. Gruppeoppgave og fremlegg med visuell presentasjon (2-4 studenter).
Examiners
Eksamen i emnet består av to deler:
- Eksamensdel 1: FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk studie skal drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6500 ord). Eksamensdelen teller 60 % og vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.
- Eksamensdel 2: Muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Eksamensdelen teller 40 %. Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.