EPN-V2

MATS1600 Mechanical Design and Manufacturing Course description

Course name in Norwegian
Mekanisk design og produksjon
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Mechanical design and manufacturing form the basis of all the mechanical components being utilized by humans. In this course, you will be gaining an understanding of different engineering design philosophies and manufacturing methods. You will use knowledge and skills from traditional mechanical subjects together with digital engineering tools to design mechanical parts and manufacture them using suitable methods (additive manufacturing and subtractive manufacturing). This course offers the right balance of theoretical concepts coupled with practical application and hands-on 3D modeling training.

Recommended preliminary courses

The course builds on MAPE1300 Statics and Introduction to Solid Mechanics..

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • understands the basic stages of engineering design.
  • is familiar with failure theories and failure modes.
  • is familiar with the systematic work involved in designing parts, and assembling the parts together to form components and products.
  • knows the rules for machine drawing.
  • is familiar with using industrial standards and codes for designing mechanical parts.
  • is able to perform simple stress analysis using FEA tools.
  • is aware of the workflow of digital manufacturing.

Skills

The student is capable of:

  • digitally modeling parts, components, and products, and generating correct detailed drawings and assembly drawings based on the digital models.
  • carrying out simple stress calculations.
  • constructing and dimensioning common machine parts and components such as welds, shafts, and simple shafting/transmissions.
  • carrying out fatigue calculations for the machine parts.
  • conducting simple finite element analysis.

General competence

The student must:

  • be able to use Inventor to design engineering components and perform simple stress analysis.
  • be capable of performing simple stress calculations for engineering components.

Teaching and learning methods

Lectures, lab exercises, project work and assignments. Group lectures based on digital engineering tools, lectures and laboratory work.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

3 of 4 compulsory assignments must be approved.

1 mandatory labs must be approved.

The tasks are delivered in Canvas.

Assessment

A three-hour individual written school exam.

The exam result can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Emnet fokuserer på metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag med særlig vekt på forskning knyttet opp mot undervisning og læring. I emnet inngår tematikker som: klasseromsrettet forskning, praksisrettet forskning, performative metoder, artografi, etikk, profesjonsutøvelse, distanse til egen forskning og personvern. Ansvarlighet rundt eierskap i forskning og utviklingsarbeid vektlegges gjennom fokus på blant annet åndsverkloven, Kunstig intelligens, kopiering, skapende arbeid, samskapende arbeid, reproduksjon, patentering og originalitet.  

Studentene skal anvende, utforske og reflektere over utvalgte metoder på egenhånd, i grupper og i fellesskap.  

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

  

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike dilemmaer i forskning på egen profesjon og praksisutøvelse  
  • har kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til skapende arbeid, originalitet, kopiering og kunstig intelligens
  • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskning som involverer og inkluderer barn, unge, sårbare og utsatte grupper  

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende, utforske og reflektere over utvalgte forskningsmetoder innen praktiske og estetiske fag  
  • kan kritisk anvende forskningsmetoder for å beskrive og analysere undervisning, praksis og/eller læring på en systematisk måte

   Generell kompetanse

Studenten 

  • kan visualisere mulige løsninger på komplekse problemstillinger
  • kan anvende egen kompetanse i samskapingsprosesser og tverrfaglig arbeid  

Course contact person

Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og samarbeid mellom studenter. Emnet benytter varierte forskningsbaserte og studentaktive læringsmetoder. Samarbeidslæring, hverandrevurdering, medveiledning og innovative tilnærminger er viktige elementer gjennom hele emnet.

Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger/læringsstier og studentene skal jobbe med utvalgte forskningsmetoder som diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.