EPN-V2

MATS1600 Mechanical Design and Manufacturing Course description

Course name in Norwegian
Mekanisk design og produksjon
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Today, mechanical design is conducted using various digital engineering tools. In this course you will be gaining an understanding of different engineering design philosophies. Besides this you will also comprehend how failure prevention is the fundamental concept behind all mechanical design activity. Furthermore, you will use knowledge and skills from traditional mechanical subjects together with digital engineering tools to design mechanical parts, components and products. This course offers a right balance of theoretical concepts coupled with practical application and hands-on 3D modeling training.

Recommended preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

;

Arbeidskrav 1: Produksjon av en sammensatt tekst over et selvvalgt tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 1100 ord +/- 10 % eller 10 minutter for en sammensatt tekst. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.

;

Arbeidskrav 2: Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk.

;

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge;

The student:

  • understands the basic stages of engineering design.
  • is familiar with failure theories and failure modes.
  • is familiar with the systematic work involved in designing parts, and assembling the parts together to form components and products.
  • knows the rules for machine drawing.
  • is familiar in using industrial standards and codes for designing mechanical parts.
  • is able to perform simple stress analysis using FEA tools.
  • is aware of various design tools and resources.

Skills

The student is capable of:

  • digitally modeling parts, components and products, and generating correct detailed drawings and assembly drawings based on the digital models.
  • carrying out simple stress calculations.
  • constructing and dimensioning common machine parts and components such as welds, shafts, and simple shafting / transmissions.
  • carrying out simple fatigue calculations for the machine parts.
  • conducting simple finite element analysis.

General competence

The student must:

  • be able to use Inventor to design engineering components and perform simple stress analysis.
  • be capable of performing simple stress calculations for engineering components.

Teaching and learning methods

Lectures, lab exercises, project work and assignments. Group lectures based on digital engineering tools, lectures and laboratory work.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

8 of 10 compulsory assignments must be approved.

2 mandatory labs must be approved.

a compulsory measurement laboratory workshop.

The tasks are delivered in Canvas.

Assessment

The assessment will be based on two part-exams:

1);;;; Group project;report (4000-6000;words). The project report;counts;80%;of;the;final grade.

2);;;; Group project;presentation;(10 -15 minutes). The oral;examination;counts;20%;of;the;final grade

Both exams must be passed in order to pass the course.

The oral examination cannot be appealed

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted.

Grading scale

Fagfordypningen i engelsk og engelskdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 1 og Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 2.

Engelskdidaktikk har som målsetning å gi inngående kunnskap for å forstå, vurdere og utvikle engelskundervisning i norsk grunnskole. Faget tar utgangspunkt i teoretiske og metodologiske tilnærminger til hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerspråklig samfunn møter engelskfaget i skolen. Faget fokuserer på tekst i vid forstand, dvs. muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Målet er å gi studentene inngående kunnskap i faget slik at de blir i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som engelsklærer.

Examiners

;Se opptakskrav i programplanen.

Course contact person

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen