Programplaner og emneplaner - Student
MASYK5950 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Opptak til studiet.
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- krevende livserfaringer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst, knyttet til ulike livsfaser
- hvordan holdninger og kommunikasjon påvirker relasjoner og omsorg
- relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
- sentrale forklaringsmodeller og arbeidsformer knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- analysere sammenhenger mellom behandlingsmodeller og arbeidsmåter, samt anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
- anvende relasjonskunnskap til å sette seg inn i brukere/pasienters livssituasjon og etablere et klima for samarbeid og samtale
- anvende anerkjente prinsipper for kartlegging og vurdering av selvmordsrisiko, i samarbeid med dem det angår
- bistå med relevante arbeidsformer i samspill med brukere/pasienter, pårørende og lokalsamfunn
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere sammenhenger mellom ulike teorier, ulike menneskesyn, ulike holdninger og ulike handlinger i samspillet med mennesker med lidelse knyttet til traumatisering, vold og selvmord
- kommunisere faglig kunnskap, innsikt og vurderinger til brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
Learning outcomes
Studiegrupper, forelesninger, seminar, faglig veiledning.
Teaching and learning methods
The work and teaching methods used include self-study, two master's seminars and an offer of 10 hours' supervision.
The seminars are an arena for sharing experience from all stages of the project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic argumentation and communicating constructive criticism. Presenting their work, giving feedback to fellow students and receiving feedback from lecturers are important parts of the seminars.
The project plan has a scope of 3,000 words (+/- 10%) and must be approved by the student's supervisor.
Course requirements
The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:
- Two oral presentations (up to 20 minutes) at the master's seminars
Assessment
Written master's thesis, preferably written in pairs of students.
The master's thesis can be written as a monograph or an article.
Scope: Monograph: When two write together: 15,000 words (+/- 25 %).
When writing alone: 15,000 words (+/- 10%)
Scope: Article(s) (publishable manuscript with a scope and design suited to the chosen journal).
The thesis must be in accordance with the guidelines for work on the master's thesis in Nursing - Clinical Research and Professional Development.
Students are offered ten hours' supervision.
Permitted exam materials and equipment
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Grading scale
May Vatne
Examiners
All answer papers are assessed by two examiners. One examiner must be external. A supervisor is not allowed to be an examiner for the theses of students he or she has supervised.