EPN-V2

MASYK5950 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk forsknings- eller utviklingsarbeid i form av en masteroppgave. To studenter kan skrive masteroppgaven sammen om felles tematikk. Innenfor et tema kan det utformes ulike problemstillinger, og temaet kan belyses ut fra ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Dersom to studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel.

Utarbeidelse av prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven, starter og går parallelt med metodeemner i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret.

Required preliminary courses

Alle øvrige obligatoriske og selvvalgte emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie og kan identifisere kliniske problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og tilbud om 10 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra lærere er en viktig del av seminarene.

Prosjektplan har et omfang på 3000 ord (+/- 10%) og godkjennes av veileder.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

Assessment

Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.

Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via Internett, utvikling av plan for eget masterstudium, etablering av eget nettsted samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.

Studentens nettsted, som etableres i fellesemnet, forutsettes brukt og videreutviklet gjennom hele studiet.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

  • Utvikle et nettsted som inneholder a) individuell plan for masterstudiet, b) tilrettelagt struktur for presentasjon av faglige refleksjoner og oppgaver i studiet og c) refleksjoner over erfaringer med nettbaserte diskusjoner.
  • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
  • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Grading scale

Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.

Examiners

Følgende inngår i fellesemnet IKT-støttet læring:

  • Digital kompetanse
  • Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i IKT-støttet læring
  • Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
  • Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
  • IKT og utvikling
  • Aktuelle prosjekter i IKT-støttet læring