Programplaner og emneplaner - Student
MASYK5950 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i form av en masteroppgave. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel.
Masteroppgaven skal være et individuelt arbeid. Det oppfordres likevel til at studentene arbeider sammen (to eller flere) om felles tematikk. Innenfor et tema kan det utformes ulike problemstillinger, og temaet kan belyses ut fra ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret. Forarbeidet består av en prosjektskisse.
Required preliminary courses
Alle øvrige obligatoriske og selvvalgte emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sykepleie og kan identifisere kliniske problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
- kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og 10 timer veiledning.
Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra lærere er en viktig del av seminarene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan begynne på masteroppgaven:
Individuell prosjektskisse
- Leveres i semesteret før masteroppgaven
- Omfang: 3000 ord (+/- 10%)
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan levere masteroppgaven til sensur:
- To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer
Dersom et fremlegg ikke er godkjent, må endret versjon presenteres for faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig masteroppgave skrevet som en monografi eller artikkel.
Omfang for monografi: 15000 ord (+/¿ 20 %). Monografien skal følge «Retningslinjer for arbeid med masteroppgave i klinisk sykepleievitenskap».
Omfang for artikkel: publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgt tidsskrift.
Grading scale
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.