EPN-V2

MASYK4510 Clinical Ethics and Dignity Course description

Course name in Norwegian
Klinisk etikk og verdighet
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn og grunnleggende verdier i sykepleie. Undervisningen omfatter etiske teorier og sentrale etiske problemstillinger som er av betydning for å lindre lidelse og opprettholde og verne om pasientens verdighet i sårbare livssituasjoner. Emnet vil gi studentene en fordypet forståelse for hvordan etikken er innvevd i pasienters (og pårørendes) helse i ulike kliniske kontekster. Tematikken vil relateres til kulturelle- og samfunnsmessige perspektiver og søkes forstått i et mangfoldsperspektiv.

Hensikten med emnet er videre å belyse betydningen av sykepleierens internaliserte verdier og evne til å ta beslutninger som forutsetning for å utøve en etisk fundert og verdighetsbevarende pasientomsorg. Temaer som tas opp er dilemma knyttet til spørsmål om liv og død, prioriteringer i helsetjenesten og økende bruk av velferdsteknologi.

Emnet skal dyktiggjøre studenten i argumentasjon og beslutningstaking på avansert nivå.

Recommended preliminary courses

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike etiske retninger og teorier
  • kan vurdere sykepleiens verdigrunnlag og betydning av dens anvendelse for etisk praksis
  • kan drøfte omsorgsetiske dilemmaer knyttet til sårbarhet, verdighet og krenkelse, makt og avmakt
  • kan vurdere og kontekstualisere etiske prinsipper som autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet
  • kan vurdere moralske dyder og dets betydning for faglig skjønn og moralsk dømmekraft
  • kan kritisk vurdere utvalgte refleksjons- og beslutningsmodeller innen ulike etiske retninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for grunnleggende verdier og etisk tenkning i vurderinger og beslutninger i utøvelse av sykepleie
  • kan identifisere pasienters og pårørendes sårbarhet for å opprettholde verdighet, frihet og autonomi
  • kan anvende beslutningsteori i etisk argumentasjon for å identifisere og analysere komplekse etiske problemstillinger og dilemma
  • kan gjenkjenne moralsk stress i sykepleiens praksis og vurdere påvirkende og forebyggende faktorer
  • kan anvende forskning for å underbygge etisk argumentasjon
  • kan kommunisere og argumentere ut ifra et profesjonsetisk ståsted i tverrfaglig samarbeid
  • kan anvende beslutningsteorier og arbeidsmetoder som benyttes i klinisk praksis og i etikk- komiteer (KEK)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk og selvstendig over etiske spørsmål på en systematisk måte
  • kan møte pasient og pårørendes sårbarhet ved helsesvikt på en etisk forsvarlig måte
  • kan se betydningen av og kan reflektere over verdier og egen personlig dannelse for utøvelse av etisk praksis
  • kan vurdere og kontekstualisere forhold som legale rammer, kultur- og samfunnsspesifikke faktorer har betydning for etiske vurderinger og beslutninger
  • kan formidle et selvstendig arbeid om etiske dilemmaer og problemstillinger fra egen klinisk praksis
  • kan bidra til nytenkning i etiske spørsmål og anerkjenner eget ansvar for å sikre etiske beslutninger til beste for pasient, pårørende og personale

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid, øvelser og selvstudier.

Det legges vekt på dialog og refleksjon og å løfte frem temaer som studentene ut fra egen erfaring ønsker å drøfte.

Course requirements

Ingen ut over opptakskrav.

Assessment

Ingen ut over opptakskrav.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • er bevisst på viktigheten av å evaluere og teste IT-systemer
  • kan gjøre rede for ulike teknikker og benytte systemer for evaluering og testing av IT-systemer
  • forstår hvordan evaluering og testing relaterer seg til andre aktiviteter i utviklingsprosessen

Ferdigheter

Studenten:

  • kjenner til og anvender teknikker for å evaluere og teste IT-systemer
  • kan utarbeide evaluerings- og testrapporter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til teknikker og teorier som fremmer god kvalitet i IT-systemer
  • er bevisst viktigheten av testing av IT-systemer

Grading scale

Forelesninger og øvinger. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper (2-4 studenter) og får veiledning.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.