EPN

MASYK4510 Clinical Ethics and Dignity Course description

Course name in Norwegian
Klinisk etikk og verdighet
Study programme
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn og grunnleggende verdier i sykepleie. Undervisningen omfatter etiske teorier og sentrale etiske problemstillinger som er av betydning for å lindre lidelse og opprettholde og verne om pasientens verdighet i sårbare livssituasjoner. Emnet vil gi studentene en fordypet forståelse for hvordan etikken er innvevd i pasienters (og pårørendes) helse i ulike kliniske kontekster. Tematikken vil relateres til kulturelle- og samfunnsmessige perspektiver og søkes forstått i et mangfoldsperspektiv.

Hensikten med emnet er videre å belyse betydningen av sykepleierens internaliserte verdier og evne til å ta beslutninger som forutsetning for å utøve en etisk fundert og verdighetsbevarende pasientomsorg. Temaer som tas opp er dilemma knyttet til spørsmål om liv og død, prioriteringer i helsetjenesten og økende bruk av velferdsteknologi.

Emnet skal dyktiggjøre studenten i argumentasjon og beslutningstaking på avansert nivå.

Recommended preliminary courses

Gjennomført MASYK/MASYD4000 Klinisk forskning og fagutvikling.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike etiske retninger og teorier

  • kan vurdere sykepleiens verdigrunnlag og betydning av dens anvendelse for etisk praksis

  • kan drøfte omsorgsetiske dilemmaer knyttet til sårbarhet, verdighet og krenkelse, makt og avmakt

  • kan vurdere og kontekstualisere etiske prinsipper som autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet

  • kan vurdere moralske dyder og dets betydning for faglig skjønn og moralsk dømmekraft

  • kan kritisk vurdere utvalgte refleksjons- og beslutningsmodeller innen ulike etiske retninger

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for grunnleggende verdier og etisk tenkning i vurderinger og beslutninger i utøvelse av sykepleie

  • kan identifisere pasienters og pårørendes sårbarhet for å opprettholde verdighet, frihet og autonomi

  • kan anvende beslutningsteori i etisk argumentasjon for å identifisere og analysere komplekse etiske problemstillinger og dilemma

  • kan gjenkjenne moralsk stress i sykepleiens praksis og vurdere påvirkende og forebyggende faktorer

  • kan anvende forskning for å underbygge etisk argumentasjon

  • kan kommunisere og argumentere ut ifra et profesjonsetisk ståsted i tverrfaglig samarbeid

  • kan anvende beslutningsteorier og arbeidsmetoder som benyttes i klinisk praksis og i etikk- komiteer (KEK)

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk og selvstendig over etiske spørsmål på en systematisk måte

  • kan møte pasient og pårørendes sårbarhet ved helsesvikt på en etisk forsvarlig måte

  • kan se betydningen av og kan reflektere over verdier og egen personlig dannelse for utøvelse av etisk praksis

  • kan vurdere og kontekstualisere forhold som legale rammer, kultur- og samfunnsspesifikke faktorer har betydning for etiske vurderinger og beslutninger

  • kan formidle et selvstendig arbeid om etiske dilemmaer og problemstillinger fra egen klinisk praksis

  • kan bidra til nytenkning i etiske spørsmål og anerkjenner eget ansvar for å sikre etiske beslutninger til beste for pasient, pårørende og personale

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid, øvelser og selvstudier. 

Det legges vekt på dialog og refleksjon og å løfte frem temaer som studentene ut fra egen erfaring ønsker å drøfte. 

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen, over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.