Studyinfo subject MASYK4510 2020 HØST
MASYK4510 Clinical Ethics and Dignity Course description
- Course name in Norwegian
- Klinisk etikk og verdighet
- Study programme
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn og grunnleggende verdier i sykepleie. Undervisningen omfatter etiske teorier og sentrale etiske problemstillinger som er av betydning for å lindre lidelse og opprettholde og verne om pasientens verdighet i sårbare livssituasjoner. Emnet vil gi studentene en fordypet forståelse for hvordan etikken er innvevd i pasienters (og pårørendes) helse i ulike kliniske kontekster. Tematikken vil relateres til kulturelle- og samfunnsmessige perspektiver og søkes forstått i et mangfoldsperspektiv.
Hensikten med emnet er videre å belyse betydningen av sykepleierens internaliserte verdier og evne til å ta beslutninger som forutsetning for å utøve en etisk fundert og verdighetsbevarende pasientomsorg. Temaer som tas opp er dilemma knyttet til spørsmål om liv og død, prioriteringer i helsetjenesten og økende bruk av velferdsteknologi.
Emnet skal dyktiggjøre studenten i argumentasjon og beslutningstaking på avansert nivå.
Recommended preliminary courses
Gjennomført MASYK/MASYD4000 Klinisk forskning og fagutvikling.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
kan kritisk vurdere ulike etiske retninger og teorier
-
kan vurdere sykepleiens verdigrunnlag og betydning av dens anvendelse for etisk praksis
-
kan drøfte omsorgsetiske dilemmaer knyttet til sårbarhet, verdighet og krenkelse, makt og avmakt
-
kan vurdere og kontekstualisere etiske prinsipper som autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet
-
kan vurdere moralske dyder og dets betydning for faglig skjønn og moralsk dømmekraft
-
kan kritisk vurdere utvalgte refleksjons- og beslutningsmodeller innen ulike etiske retninger
Ferdigheter
Studenten
-
kan argumentere for grunnleggende verdier og etisk tenkning i vurderinger og beslutninger i utøvelse av sykepleie
-
kan identifisere pasienters og pårørendes sårbarhet for å opprettholde verdighet, frihet og autonomi
-
kan anvende beslutningsteori i etisk argumentasjon for å identifisere og analysere komplekse etiske problemstillinger og dilemma
-
kan gjenkjenne moralsk stress i sykepleiens praksis og vurdere påvirkende og forebyggende faktorer
-
kan anvende forskning for å underbygge etisk argumentasjon
-
kan kommunisere og argumentere ut ifra et profesjonsetisk ståsted i tverrfaglig samarbeid
-
kan anvende beslutningsteorier og arbeidsmetoder som benyttes i klinisk praksis og i etikk- komiteer (KEK)
Generell kompetanse
Studenten
-
kan reflektere kritisk og selvstendig over etiske spørsmål på en systematisk måte
-
kan møte pasient og pårørendes sårbarhet ved helsesvikt på en etisk forsvarlig måte
-
kan se betydningen av og kan reflektere over verdier og egen personlig dannelse for utøvelse av etisk praksis
-
kan vurdere og kontekstualisere forhold som legale rammer, kultur- og samfunnsspesifikke faktorer har betydning for etiske vurderinger og beslutninger
-
kan formidle et selvstendig arbeid om etiske dilemmaer og problemstillinger fra egen klinisk praksis
-
kan bidra til nytenkning i etiske spørsmål og anerkjenner eget ansvar for å sikre etiske beslutninger til beste for pasient, pårørende og personale
Teaching and learning methods
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid, øvelser og selvstudier.
Det legges vekt på dialog og refleksjon og å løfte frem temaer som studentene ut fra egen erfaring ønsker å drøfte.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
-
Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen, over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.