EPN

MASYK4500 Clinical Ethics Course description

Course name in Norwegian
Klinisk etikk
Study programme
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter fordypning i ulike etiske teorier og retninger. I dette inngår å se sammenhengen med sykepleiens etiske paradigme. Emnet omfatter fordypning i etisk argumentasjon og beslutningsteori sett opp mot relevante etiske problemstillinger.

Required preliminary courses

Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
  • har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
  • har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
  • kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
  • kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
  • kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Oppgave: Klinisk etikk: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
  • Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord(+/- 10 prosent).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.