EPN-V2

MASYK4500 Clinical Ethics Course description

Course name in Norwegian
Klinisk etikk
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

In order to sign up for the final examination the following has to be approved:

  • Minimum 80 % participation at the seminars
  • Present 1-2 seminar assignments
  • Identify an area with room for improvement in presentation techniques and evaluate this in the students’ own presentations
  • Evaluate 1-2 presentations by fellow students (both academic content and presentation technique)
  • Teach fellow students topics from the syllabus using flash cards (discrete trials training) and establish flow (precision teaching)

Required preliminary courses

Portfolio examination comprising four tests and a supervised written examination lasting four hours. All four tests must be approved before the student can take the digital, supervised written examination. All the components must be awarded a pass grade before the examination;as a whole can be passed.

If the student fails one test, the student can retake this test. Resit/rescheduled attempts at the four tests can be taken once before the ordinary, digital, supervised written exam. Before the resit/rescheduled digital, supervised written examination, students will be given a third and final attempt at one or more of the tests.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
  • har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
  • har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
  • kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
  • kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
  • kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Teaching and learning methods

None

Course requirements

Grade scale A-F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the final written exam (40%). The student has a right to appeal the overall examination grade for the whole portfolio.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord(+/- 10 prosent).

Permitted exam materials and equipment

One internal and one external examiner.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.