Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4500 Clinical Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Klinisk etikk
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In order to sign up for the final examination the following has to be approved:
- Minimum 80 % participation at the seminars
- Present 1-2 seminar assignments
- Identify an area with room for improvement in presentation techniques and evaluate this in the students’ own presentations
- Evaluate 1-2 presentations by fellow students (both academic content and presentation technique)
- Teach fellow students topics from the syllabus using flash cards (discrete trials training) and establish flow (precision teaching)
Required preliminary courses
Portfolio examination comprising four tests and a supervised written examination lasting four hours. All four tests must be approved before the student can take the digital, supervised written examination. All the components must be awarded a pass grade before the examination;as a whole can be passed.
If the student fails one test, the student can retake this test. Resit/rescheduled attempts at the four tests can be taken once before the ordinary, digital, supervised written exam. Before the resit/rescheduled digital, supervised written examination, students will be given a third and final attempt at one or more of the tests.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
- har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
- har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
- kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
- kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
- kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten
Teaching and learning methods
None
Course requirements
Grade scale A-F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the final written exam (40%). The student has a right to appeal the overall examination grade for the whole portfolio.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord(+/- 10 prosent).
Permitted exam materials and equipment
One internal and one external examiner.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.