Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4400 Quality of Life Course description
- Course name in Norwegian
- Livskvalitet
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student must participate in 70% of the teaching and have submitted 1 compulsory assignment (2-3 pages) before the student can present herself/himself for the exam. In case of absence exceeding 30%, compensatory work can be given. The form and scope is determined by the course lecturer.
Required preliminary courses
One individual written report. The report will comprise 10 pages (+/- 10 per cent) including figures and tables. The report must incorporate the material in the syllabus.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
- kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
- kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
- kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
- kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
- kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
- kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjenesten og brukermedvirkning i forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
- kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
- kan vurdere livskvalitet hos ulike grupper av personer
- kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten
Teaching and learning methods
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Course requirements
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Assessment
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.
Opptakskrav: Opptak til et masterstudium og ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all students.