EPN-V2

MASYK4400 Quality of Life Course description

Course name in Norwegian
Livskvalitet
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

The student must participate in 70% of the teaching and have submitted 1 compulsory assignment (2-3 pages) before the student can present herself/himself for the exam. In case of absence exceeding 30%, compensatory work can be given. The form and scope is determined by the course lecturer.

Required preliminary courses

One individual written report. The report will comprise 10 pages (+/- 10 per cent) including figures and tables. The report must incorporate the material in the syllabus.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
  • kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
  • kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
  • kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
  • kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
  • kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjenesten og brukermedvirkning i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike grupper av personer
  • kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten

Teaching and learning methods

A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.

Course requirements

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Assessment

Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

Opptakskrav: Opptak til et masterstudium og ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all students.