EPN-V2

MASYK4400 Quality of Life Course description

Course name in Norwegian
Livskvalitet
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helsei lys av et bærekraftig samfunn.

Required preliminary courses

Admission to the programme or to the individual course.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
  • kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
  • kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
  • kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
  • kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
  • kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjenesten og brukermedvirkning i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike grupper av personer
  • kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten

Teaching and learning methods

Lectures, group work, role play, exercises and self-study.

Course requirements

The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

Assignment:

  • Written assignment in groups of 3-4 students.
  • Scope: 1,500 words (+/- 10%)
  • Oral presentation of the assignment to fellow students and lecturer(s).
  • Oral feedback from fellow students.
  • Oral feedback from lecturer(s).

Documentation of literature selected by the student: 350 pages

Assessment

Individual written home exam over 3 days.

Scope: 2,500 words (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all students.